Dalam tazkirah akhirnya berkenaan persiapan Ramadhan, Ust Nasaruddin Mat Isa antara lain mengingatkan para ‘amilin agar melaksanakan tuntutan al-Quran dari 5 segi :

1) Membaca al-Quran. Jangan kosong hari-hari kita dengan tilawah al-Quran.

Sepatutnya tidak timbul lagi kisah para amilin tidak membaca al-Quran.

Ini adalah asas. Ruh dan nyawa kita.

Saya terdengar kisah beberapa hari lepas, ada rakaman forum perdana. Para panel tidak dibenarkan membacakan ayat al-Quran dan hadith Nabi SAW.

Alasannya kerana antara yang hadir di sana ialah orang bukan Islam. Entah siapa punya arahan nda taulah. Malang sungguh!

2) Membaca terjemahan al-Quran. Kita ini bukan bangsa Arab yang memahami bahasa al-Quran. Oleh itu, perlu kita membaca terjemahan al-Quran supaya kita mendapat pengetahuan daripada apa yang kita baca.

3) Membaca tafsir al-Quran. Ertinya huraian-huraian setiap ayat al-Quran. Tidak memadai terjemahan kerana terdapat ayat yang perlu kepada keterangan tertentu.

Berapa ramai umat Islam membaca al-Quran tetapi selalu menentang perintah al-Quran. Antara sebabnya kerana tidak memahami apa yang dibaca.

4) Tadabbur al-Quran. Tadabbur ertinya merenung, mengkaji, meneliti dan seumpamanya.

Biasanya kalau kita membaca satu buku, kita bukan semata-mata mahu membaca, dan kemudian habis begitu saja. Tetapi kita mahu maklumat, ilmu pengetahuan dan sebagainya.

Begitulah sepatutnya dengan al-Quran. Ramai umat Islam rajin baca al-Quran tapi tidak mahu mengambil manfaat ilmu pengetahuan darinya.

Ramai yang baca hanya sekadar mahu pahala baca, tidak mahu faham dan meneliti ayat al-Quran.

5) Istiqamah dengan al-Quran. Istiqamah baca, seterusnya istiqamah beramal dengan perintah al-Quran. Perintah dan larangan. Mengambil manfaat dengan peristiwa yang diceritakan di dalamnya.

Berdoalah kepada Allah mudah-mudahan kita diberikan kekuatan untuk melaksanakan kelima-lima tuntutan berkenaan.