Saya dimaklumkan Masjid Datuk Pengiran Galpam ini dibina sejak tahun 1989. Masjid yang terletak di Batu 7, Jalan Labuk Sandakan ini melalui beberapa proses pembesaran dan pembaikan. Sehingga kini ia mampu menampung kira-kira 1500 jamaah pada satu-satu masa. Saya suka dengan lokasi masjid ini yang sangat strategik untuk pengguna khususnya musafir ke Sandakan dan di sekitarnya pula tidak jauh rangkaian kedai-kedai untuk kemudahan ramai.

Bersolat, berziarah dan berehat sebentar di masjid ini sabtu lepas membuatkan hati saya teruja kerana mengenangkan keaktifan masjid ini dalam siri-siri pengimarahan program keagamaan seperti kuliah-kuliah, ceramah-ceramah termasuk kunjungan tetamu dari luar daerah dan luar negeri Sabah. Saya sendiri menganggap masjid ini sangat harum namanya sehingga ke luar dari daerah Sandakan ini. Saya doakan masjid ini terus makmur dengan program-program yang dirahmati Allah SWT.