Solat hajat pada 24 April 2009 di Surau Taman Austral

Mungkin ramai orang Sabah sendiri yang berada di luar daerah Penampang tidak mengetahui bahawa daerah ini tidak mempunyai masjidnya sendiri. Baik masjid kampung ataupun bertaraf masjid daerah.

Hanya sebelum ini daerah Putatan – yang kini sudah  menjadi daerah penuh – ketika ia masih dalam kawasan Penampang, Putatan sendiri mempunyai banyak surau dan masjid. Tetapi di kawasan utama Penampang sendiri tidak mempunyai masjidnya sendiri.

Beberapa tahun lalu, SMK Peter Mojuntain di Penampang membuat usaha murni dengan mengadakan solat Jumaat di surau sekolah. Ia jelas menjadi tumpuan umat Islam yang semakin ramai di daerah ini.

Kedudukan daerah Penampang sama seperti Tuaran dan Putatan, iaitu daerah yang berjiran dengan ibu negeri Sabah, Kota Kinabalu. Ketiga-tiga daerah ini menjadi pintu masuk khususnya jalan darat ke ibu negeri.

Memang menjadi rahsia umum, usaha-usaha mendirikan sebuah masjid di daerah ini sudah lama diikhtiarkan, namun ia mendapat bantahan banyak pihak yang berkepentingan.

Memang sejarah Penampang tidak jauh dengan jirannya Tambunan yang majoriti penduduknya satu masa dahulu  (dan sehingga kini) bukanlah beragama Islam. Daerah Tambunan sendiri meski peratus umat Islamnya sedikit kini sudah mempunyai banyak masjid, surau.

Bahkan ada masjid daerah, beberapa masjid dan surau kampung, ada sekolah agama negeri, sekolah menengah agama Islam dan rumah anak yatim (RAY) kelolaan JHEAINS.

Itulah pula bezanya dengan Penampang. Selain surau di SMK Peter Mojuntain, memang tiada surau dan masjid lain di sini. Sekolah agama peringkat rendah dan menengah apatah lagi.

Sedangkan penduduk, peniaga, penjawat awam dan pekerja muslim di daerah ini sudah bertambah ramai dengan adanya taman-taman perumahan, pusat perniagaan dan jabatan-jabatan kerajaan yang menempatkan pekerja dan pegawai muslim bertugas di sini.

Bahkan saya pernah mendengar seorang kenalan yang tinggal di daerah ini sejak 4-5 tahun lalu merungut kerana sangat jarang menyertai solat berjamaah di masjid atau surau kerana ketiadaan rumah ibadat itu di sekitar mereka.

Seorang pakcik yang berjuang agar sebuah masjid didirikan di daerah ini, kami kenali beliau sebagai Hj Ahmad. Setiap minggu beliau terpaksa turun naik bas beberapa kali untuk solat Jumaat di Masjid Negeri dengan tambah tidak kurang RM5-RM7.

Untuk solat berjamaah dan solat Jumaat, yang terdekat ialah di Masjid Nurul Hikmah Bukit Padang, Masjid Negeri Sabah atau Masjid Nurul Ihsan Kg Lok Kawi Baru. Masjid Nurul Hikmah dan Masjid Negeri berada dalam daerah Kota Kinabalu sementara Masjid Nurul Ihsan dalam daerah Putatan.

Dengan idea asal beberapa sahabat, kemudiannya dibawa ke dalam Majlis Gabungan NGO Islam Sabah (CONCERN), kini usaha serius sudah berjalan.

Saya teringat lagi, dalam rekod saya pada 24 April 2009 di Surau Austral pernah diadakan solat hajat agar hasrat urusan pembinaan Masjid Penampang ini dirahmati dan mendapat inayah-Nya.

Saya tentu tidak dapat menghadiri kesemua mesyuarat JK Waqaf Masjid Penampang sehingga kini, namun nampaknya menurut maklumat, kehadiran ketika itu adalah antara yang teramai.

Dengan izin Allah, seorang hamba Allah telah bersetuju menjual tanahnya dengan nilai yang  lebih murah berbanding  harga pasaran. Keluasan tanah berkenaan di Jalan Penampang Bypass amat bersesuaian dengan sebuah bangunan masjid yang sederhana.

Kini, kami memohon ihsan tuan-tuan dan puan-puan untuk bersama-sama kami, membantu dengan menginfaqkan sedikit wang dengan kadar RM100 untuk satu lot berukuran 1 kaki persegi.

Sumbangan boleh disalurkan secara tunai, cek, pemindahan wang bank, atau memasukkan terus ke akaun bank ‘Jawatankuasa Wakaf Masjid Penampang’ di Akaun Bank Islam bernombor : 10016010074517.

Ingatlah waqaf juga termasuk salah satu jenis sedekah jariah yang pahalanya sentiasa mengalir selama ia masih dimanfaatkan. Ia boleh diniatkan untuk diri sendiri atau ahli keluarga yang masih hidup atau sudah kembali kerahmatullah.

Mudah-mudahan Allah SWT memurahkan rezeki tuan-tuan dan puan-puan atas sumbangan ini demi tertegaknya sebuah masjid di daerah Penampang. Maklumat lanjut di sini.

Gambar mesyuarat 24 April 2009 dalam koleksi saya.