Dataran Arafah

Kami melalui padang Arafah yang terbentang luas.

Arafah merupakan salah satu lokasi di luar batas tanah suci, yang terletak di sebelah tenggara Masjidil Haram dengan jarak 22km. Luas padang Arafah sekitar 10.4 km persegi.

Di sinilah para jamaah haji berkumpul bagi melaksanakan wuquf pada 9 Zulhijjah, melaksanakan solat zuhur dan asar secara jamak taqdim, menghabiskan waktu dengan ibadah doa, tilawatul Quran, zikir, tazkirah dan sebagainya.

Dinamakan Arafah kerana Nabi Adam AS dan Hawa bertemu dan saling kenal mengenali (ta’aruf) buat pertama kalinya di sini.

Ada pendapat lain pula mengatakan Malaikat Jibril AS mengajar Nabi Ibrahim AS tentang ibadah haji. Sesudah itu Jibril AS bertanya : “‘Arafta?” (Kamu sudah tahu?) Lalu Nabi Ibrahim AS menjawab : “Arraftu” (Aku sudah tahu). Maka dinamakan tempat itu Arafah.

Manakala menurut Ibnu Abbas RA, dinamakan Arafah kerana manusia mengetahui dan mengakui dosa dan kesalahannya.

Jabal Rahmah

Bukit Kasih Sayang ini ialah bukit kecil yang terdiri daripada batu-batu besar yang keras. Untuk menaikinya melalui sebanyak 168 buah anak tangga, setinggi 65 meter dari permukaan tanah.

Ia terletak dalam kawasan Arafah, kira-kira 1.5km dari Masjid Namirah.

Setibanya kami di kawasan berhadapan dengan Jabal Rahmah, hampir setiap seorang daripada kami diserbu oleh pemilik-pemilik unta. Mereka mempelawa pengunjung untuk naik ke atas unta berhias.

Itu sudah tentu sepatutnya menjadi pengalaman yang menyeronokkan.

Namun gelagat pemilik unta yang memaksa pengunjung untuk naik ke atas unta mereka, memaksa pengunjung lelaki agar memakai serban dan igal, memaksa mereka yang naik unta mereka digambar dengan kamera mereka, itu semua sangat menyakitkan hati.

Sebahagian kami dikejar mereka sehingga ke tengah Jabal Rahmah, memaksa kami menaiki unta mereka. Kepada sahabat-sahabat, saya pinta mereka bertegas dengan pemilik-pemilik unta berkenaan.

Pernah beberapa kali saya menjerit agar sahabat-sahabat saya tidak diperdaya. Namun menjadi kenangan pahit buat beberapa sahabat kami yang dipaksa membayar 100 riyal untuk bayaran menaiki unta serta gambar-gambar yang dirakam oleh pemilik unta itu.

Padahal nilai yang biasa dikenakan biasanya sekitar 10-15 riyal saja.

Mina

Dinamakan mina kerana di sini tempat berkumpulnya manusia, khususnya jamaah haji bermalam pada  10-13 Zulhijjah untuk melakukan ibadah melontar.

Di sinilah sejarahnya Nabi Ibrahim AS melempar batu ke arah syaitan dan kemudiannya menyembelih kibas sebagai ganti Nabi Ismail AS.

Sunnah ini kemudiannya diikuti oleh Rasulullah SAW dengan melempar jumrah dan melakukan sembelihan ketika baginda melakukan ibadah haji, yang kemudiannya diikuti pula oleh umat Islam sehingga hari ini.

Semoga kami dapat datang lagi ke sini untuk menunaikan ibadah haji pula. Allahumma Amin…