“Bukit Uhud ini mencintai kami dan kami mencintainya” (HR Bukhari)

Memandang dari jauh akan kegagahan Bukit Uhud, timbul satu kegerunan yang semacam.

Meski ini kali kedua berkunjung, saya tetap teruja dan merasai semangat perjuangannya. Inilah lokasi yang pernah menjadi medan perjuangan dan menyaksikan gugurnya para syuhada pada bulan Syawal tahun ketiga hijrah.

Bukit ini adalah salah satu sebuah bukit terbesar dan terpanjang di Madinah. Letaknya di bahagian utara Madinah iaitu kira-kira 5km dari pusat bandar. Di sinilah berlakunya pertempuran sengit  antara tentera Islam dan musyrikin dari Makkah.

Setelah kekalahan musyrikin Makkah dalam Perang Badar, mereka merancang untuk membalas dendam dalam pertempuran berikutnya. Mereka menyediakan ketumbukan tentera yang besar. 3000 tentera, 3000 ekor unta, 200 ekor kuda dan 700 perisai pertahanan.

Pada asalnya, pasukan ketenteraan Islam bermula dengan 1000 tentera, 2 ekor unta dan 100 perisai pertahanan. Namun kemudiannya berkurangan kepada 700 orang sahaja apabila 300 orang yang terdiri daripada Yahudi dan munafik yang menjadi musuh dalam selimut menarik diri daripada kumpulan Islam.

Tentera Islam berkhemah di antara dua bukit. Bukit Uhud di belakang mereka, Bukit Rumah di sebelah kiri sementara Kota Madinah di hadapan mereka.

Rasullullah SAW keluar dari Kota Madinah selepas solat Jumaat di Masjid Nabawi.

PERTEMPURAN PERTAMA : KEMENANGAN

Pada hari sabtu, berlakunya pertempuran pertama di sebelah barat Bukit Uhud. Di sini tentera muslimin telah menunjukkan keberanian yang luar biasa sehingga mengalahkan tentera musyrikin yang lebih ramai jumlahnya.

Mereka berjaya mengawal keadaan dan mengejar tentera musyrikin keluar tidak jauh dari situ dan kembali semula ke kawasan perkhemahan mereka.

PERTEMPURAN KEDUA : KESILAPAN & KEKALAHAN

Apabila para pemanah melihat tentera musyrikin kalah dan lari meninggalkan medan, sebahagian tentera pemanah telah turun untuk mengumpul harta yang ditinggalkan musuh. Yang tinggal hanya Abdullah bin Jubair AS bersama 10 tentera yang lain.

Inilah kesilapan besar yang membawa kepada kekalahan mereka.

Dalam pada itu, Khalid bin al-Walid dan Ikrimah bin Abu Jahal yang merupakan pemimpin tentera berkuda Quraisy telah mengambil kesempatan untuk menyerang tentera pemanah Islam dari belakang. Mereka telah berjaya menggempur tentera Islam dengan membunuh kesemua baki pemanah di situ seorang demi seorang.

Mereka juga sempat memanggil semula tentera yang telah berundur dan mengepung tentera Islam dari segenap penjuru. Dalam keadaan genting, tentera musyrikin mengambil peluang menujukan serangan ke atas Rasulullah SAW.

Rasulullah SAW bertempur dengan berani dan memanah sehingga patah busur panahnya. Baginda mengalami kecederaan di kepala dan muka, di samping gigi depannya patah dan bibirnya luka. Darah membasahi wajah dan mengaburi pandangannya menyebabkan baginda terjatuh ke dalam lubang lalu rebah dan luka di lututnya.

Orang Ansar yang cuba melindungi dan membentengi baginda gugur satu demi satu. Seramai 11 orang telah gugur syahid, namun tidak menggoncangkan semangat dan fikiran baginda.

Baginda berteriak memanggil tentera Islam supaya datang kepadanya. Mereka baru  menyedari bahawa Rasulullah SAW masih hidup yang sebelum ini disangkakan sudah terbunuh. Mereka melingkungi baginda seperti tembok yang teguh yang kukuh.

Baginda mengarahkan mereka berundur sehingga sampai ke tenpat yang tinggi iaitu di atas Bukit Uhud. Di sini, tentera Islam bukan sahaja boleh mempertahankan diri daripada serangan musuh bahkan mampu memaksa mereka berundur.

Tentera musyrikin merasa marah dan kecewa kerana tidak dapat mengalahkan tentera Islam, dan mereka mula memotong dan merosakkan mayat para syuhada’ sambil berundur pulang ke Makkah.

Maqam Syuhada Uhud.

Inilah tempat persemadian Sayyidus Syuhada’ Hamzah bin Abdul Muttalib bersama 70 syuhada yang lain. Menurut ahli sejarah, 64 daripada mereka adalah golongan Ansar sementara bakinya adalah Muhajirin. Tentera musyrikin yang hanya kehilangan 22 tenteranya.

Jabal Rumah (Bukit Pemanah).

Sebelum bermulanya pertempuran, Rasulullah SAW mengarahkan supaya 50 orang pemanah mengambil tempat di puncak bukit ini untuk melindungi bahagian belakang tentera Islam. Abdullah bin Jubair  al-Ansori dilantik sebagai ketua.

Rasulullah SAW mengeluarkan arahan : “Jika kamu melihat kami beroleh kemenangan jangan kamu sekali-kali turun kepada kami. Jika kamu melihat kami dibunuh sekalipun, jangan cuba turun untuk menolong kami. Jangan tinggalkan tempat kamu itu sekalipun kamu melihat tentera Islam dipatuk oleh burung-burung”.

Baginda juga mengarahkan mereka supaya memanah ke arah pasukan tentera berkuda musyrikin bagi menyekat kemaraan mereka.

Masjid Syuhada’.

Sesetengah ulama’ berpendapat, Sayyidina Hamzah pada mulanya dikebumikan di kawasan ini. Kemudiannya dipindahkan ke tempat yang ada sekarang.