Tag Archive: DPPM


Sumber : http://m.harakahdaily.net/index.php/kesatuan-fikrah/32591-allah-yang-tentukan-bagaimana-islam-menang

USTAZ KHALIL ABDUL HADI | 09 Disember 2014.

1. Antara tujuan Ijtima’ Tarbawi Pemuda PAS 4.0 adalah untuk para pemuda memahami tentang Fiqh Nasr wal Intisaar (Fiqh Pertolongan dan Kemenangan daripada Allah) yang merupakan di antara Fiqh al-Jihad.

2. Surah al-Fath dipilih sebagai tema bagi menerangkan mengenai erti kemenangan dalam Islam dan cara-cara untuk mendapat pertolongan daripada Allah bagi mencapai kemenangan di dalam perjuangan Islam.

3. Banyak cerita dan pengalaman orang lama perlu diambil oleh para pemuda untuk mencapai kemenangan iaitu perlu digabungjalinkan hamasatus syabab wa hikmatus syuyukh (semangat anak muda dan kebijaksanaan orang lama).

4. Walaupun kita tidak pernah menang secara mutlak (menang dalam PRU sehingga boleh menguasai kerajaan pusat), akan tetapi kita tetap menang di sisi Allah kerana erti kemenangan yang sebenar ialah kemenangan menegakkan kebenaran agama-Nya yang dijanjikan oleh Allah dengan pahala dan syurga di akhirat. Inilah yang menjadi akidah perjuangan kepada pemuda-pemuda PAS.

5. Kemenangan kepada perjuangan Islam bukan boleh dibeli dengan harga yang murah. Permata yang mahal untuk mendapatkannya memerlukan kepada pengorbanan apatah lagi untuk memperoleh kemenangan kepada perjuangan Islam, ia memerlukan pengorbanan nyawa, harta dan tenaga semaksima mungkin. Firman Allah yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah membeli daripada orang-orang beriman jiwa dan harta mereka bahawa bagi mereka syurga… “

6. Kita memilih jalan pilihan raya sebagai pendekatan untuk memenangkan Islam. Walaupun kita tahu pilihan raya yang diadakan di negara kita penuh dengan penipuan, rasuah dan salahguna kuasa.

7. Saya percaya dengan sistem demokrasi yang diamalkan di negara kita, tidak mungkin untuk PAS memenangi pilihan raya tetapi kita bertegas untuk terus istiqamah dengan pendekatan ini kerana inilah pendekatan yang mengikut manhaj anbiya yang berdepan dengan golongan pemerintah zalim pada zaman masing-masing dan bagi melaksanakan tuntutan menegakkan amar ma’ruf dan nahi munkar.

8. Kita selalu berfikir bahawa kemenangan itu akan dicapai mengikut acuan yang kita tentukan. Tetapi hakikat yang sebenar kemenangan itu ditentukan oleh Allah. Kita menjangka Namrud akan dikalahkan oleh Nabi Ibrahim a.s setelah orang ramai mengikutnya akan tetapi Namrud yang angkuh itu tersungkur dengan hanya seekor nyamuk. Kita memikirkan bahawa Nabi Muhammad SAW akan menang dan menakluk Mekah dengan peperangan akan tetapi ketentuan Allah Mekah dibuka dengan jalan damai. Kemenangan umat Islam menawan kota Konstantinople dijanjikan oleh Rasulullah SAW pada zamannya tetapi hanya menjadi kenyataan ratusan tahun selepas baginda wafat.

9. Begitulah juga dengan Umno/BN; kita memikirkan PAS akan menang dalam PRU menumbangkan Umno/BN akan tetapi apa yang dirancang oleh Allah kita tidak mengetahuinya. Apa yang penting kita mestilah istiqamah berjuang di atas jalan yang benar.

10. Hari ini kita melihat Umno/BN menuju ke jalan kemusnahan. Setiap perjuangan mempunyai rohnya. Roh perjuangan Umno ialah kebendaan dan wang ringgit; apabila ia susut dan berkurangan akan lenyaplah Umno dan BN. Adapun roh perjuangan PAS ialah Islam yang sentiasa hidup selagi mana PAS istiqamah dengan Islamnya maka kita terus kuat dan gagah.

11. Semakin kita ditekan dan diasak semakin kita perlu untuk terus berpegang dengan prinsip Islam dan pasti kita akan semakin kuat dengan pertolongan Allah

12. Kita pernah menegaskan bahawa kita akan menang dalam PRU13 tetapi kita belum lagi diberikan kemenangan oleh Allah. Pada kali ini kita juga menegaskan bahawa kita melangkah menuju kemenangan dalam PRU14. Jika sekiranya kita ditakdirkan tidak mencapai kemenangan juga kita sentiasa menegaskan bahawa kita akan menang dalam PRU15, 16, 17 dan seterusnya kerana kemenangan Islam itu adalah pasti sama ada dekat ataupun jauh. Firman Allah yang bermaksud;

“Dan adalah wajib ke atas kami menolong orang-orang yang beriman. “

13. Persiapan yang perlu kita lakukan untuk memacu kemenangan PRU14:-

a. Kita mestilah istiqamah dan berpegang teguh di dalam memperjuangkan isu-isu yang berkait dengan Islam dan hak-hak orang Islam dan mestilah kehadapan menegakkannya.

b. Fokus yang lebih kepada pengundi Melayu khususnya anak muda.

14. Akhirnya kita mestilah yakin kemenangan Islam adalah suatu perkara yang pasti, jangan kita persoalkan bila dan bagaimana kerana ia adalah rahsia Allah. Tanggungjawab kita adalah terus istiqamah memperjuangkan agama-Nya. – HARAKAHDAILY 9/12/2014

Sumber : http://www.sinarharian.com.my/wawancara/tegur-pemimpin-jangan-terlalu-terbuka-1.319756

PERGOLAKAN dalaman Pas berlarutan dan dilihat semakin parah selepas timbulnya krisis pelantikan Menteri Besar Selangor. Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dikritik pemimpin-pemimpin PR termasuk dari parti sendiri gara-gara menolak cadangan PKR dan DAP untuk hanya mencalonkan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar.

Ikuti temu bual wartawan Sinar Harian, Raziatul Hanum A Rajak bersama Naib Ketua Pemuda Pas, IR  KHAIRIL NIZAM KHIRUDDIN bagi mendengar pandangan orang muda tentang kemelut yang melanda parti berpengalaman itu.

Selepas setahun Pemuda Pas dipandu kepimpinan baru, bagaimana anda melihat suasana itu?

Gerakan pemuda ini tidak statik, ia bersifat dinamik. Daripada satu era kepada satu era ada kelainan. Sama ada daripada sudut isunya ataupun daripada sudut pemuda itu sendiri dan kita perlu meraikan kelainan ini. Sebab itulah dia dinamisme dalam perjuangan.

Lebih-lebih lagi kita berdepan dengan kepelbagaian bangsa di Malaysia. Kita tak boleh bercakap politik itu hanya kepada Melayu semata-mata kerana kita ini rakyat Malaysia. Namun apa yang ada pada Pemuda Pas ini khususnya, apabila kami ini diikat dengan dasar yang sama, kerangka yang sama.

Maksudnya, apa saja tindakan kami, walaupun sejauh mana fleksibilitinya, ia tetap terikat dengan batasan dasar kami. Ini yang ada pada kami dan tidak ada pada parti-parti politik yang lain.

Sebelum ini, Pemuda dipimpin beberapa generasi seperti Nasrudin Hassan, Datuk Mahfuz Omar, Salahuddin Ayub dan kini Suhaizan Kaiat. Bagaimana Pemuda menerima corak kepimpinan berlainan aliran ini?

Kita tidak boleh samakan satu kepimpinan dengan yang lain. Prestasi itu mesti diukur pada kadarnya. Asasnya ialah daripada perwakilan khususnya. Perwakilan semakin lama bersikap semakin matang.

Sebab kita bukan seperti dahulu yang hanya berdepan dengan media massa seperti TV dan cetak semata-mata. Sekarang sudah ada media baharu. Perkara ini akan mempercepatkan pemahaman seseorang apabila banyak membaca, meneliti dan menganalisis.

Ia kelebihan kepada perwakilan-perwakilan di peringkat kawasan, mereka boleh menerima ini dengan baik. Satu perkara yang ada dalam Pas ialah, gabungan tiga elemen ulama, profesional dan aktivis. Ini memang sukar untuk dipecahkan kerana kami diikat oleh satu kerangka yang kuat.

Perwakilan peringkat kawasan bukan datang daripada satu aliran saja. Sebab itu, apa saja perubahan kepimpinan daripada sudut pembawaan, ia mudah diterima sebab itu juga berlaku di peringkat kawasan. Di kawasan, bukan semua daripada golongan ustaz. Apa yang berlaku sepanjang dua hari muktamar Pemuda Pas lalu menunjukkan perwakilan sudah matang.

Bagaimana anda melihat suasana wala’ kepada Presiden yang mula dibangkitkan sejak kebelakangan ini?

Kami melihat wala’ ini di dalam satu pentadbiran, nakhoda atau pemimpin itu kita kena percaya. Katakan dalam bidang korporat, setiap kali nak buat keputusan, akan ada satu pasukan yang akan beri maklumat kepada ketua. Sebagai pemimpin, kita kena memilih mana yang terbaik.

Apa keberanian kita untuk membuat keputusan. Kalau kita buat keputusan A, tidak semestinya keputusan itu tepat sepanjang masa. Di sinilah pentingnya ada kepercayaan kepada pemimpin. Ada satu tahap di mana kita yakin dan percaya kepada ketua.

Isu Pemuda bukan ‘substance’ tapi tatacara. Cara kita nak tegur Presiden. Presiden ini bukan seorang yang maksum. Dia seorang yang pastinya akan buat kesilapan namun, dia adalah Presiden parti. Kita nak tegur mak ayah bagaimana? Adakah layak kita tegur mak ayah kita di khalayak ramai?

Kita ada anak, adakah wajar anak kita tegur ayah di laman sosial seperti Facebook? Apa perasaan kita sebagai ayah? Itu ayah dengan mak. Apatah lagi seorang Presiden parti yang dipertanggungjawabkan untuk memandu parti.

Masalah kepimpinan Pas pada masa kini ialah menegur secara terbuka. Ini bukan satu akhlak perjuangan yang betul. Saya tidak bersetuju jika perkara ini dilaksanakan Pemuda walaupun kami ini agak agresif. Sebab apabila ditegur secara terbuka, ia akan merosakkan lagi keadaan.

Definisi wala’ itu bukannya satu benda yang pasti Presiden tidak buat salah. Bukan begitu. Kita yakin Presiden dan Majlis Syura Ulama berada di landasannya. Namun jika ada perbezaan pendapat atau kesilapan, ada cara kita nak utarakan. Guna medan-medan yang sepatutnya

Tiga aliran dalam Pas, ulama, profesional dan aktivis dilihat sering tidak sehaluan. Adakah ini yang menyebabkan krisis dalaman yang berlaku sekarang?

Baik… perbezaan pendapat ini akan berlaku pada bila-bila masa. Siapa pun jadi Presiden, akan berlaku perselisihan pendapat. Kita hidup suami isteri pun tidak sama pandangan. Sedangkan kita suami isteri rapat pun kadang-kadang berombak juga rumah tangga kita.

Kita dengan kawan baik, macam mana baik sekalipun, ada tiba waktunya sesekali berlaku perbalahan dan perselisihan pendapat. Ini adalah Sunnatullah. Normal. Bukan kerana Pas terpecah kepada tiga, menyebabkan kita memang sentiasa berbalah.

Ia adalah cara berfikir. Ulama ada cara berfikir, profesional juga ada cara pemikiran dan aktivis ada caranya. Kalau lihat cara kami berucap juga berbeza. Saya, Suhaizan dan Ustaz Khalil Abdul Hadi (Timbalan Ketua Pemuda) wakili tiga aliran berbeza. Saya daripada (aliran) profesional, ustaz Khalil ulama dan Suhaizan aktivis. Dari situ sudah nampak. Tetapi adakah kerana itu kami bercakaran sesama kami? Kami tidak pernah bercakaran.

Saya dan Ustaz Khalil tidak pernah mengeluarkan pendapat tentang kenyataan yang mencederakan Ketua Pemuda kami. Kerana kami tahu, kami adalah tiga pemimpin tertinggi. Ini contoh yang kami nak tunjuk kepada Pas Pusat.

Walaupun kami tidak bersetuju dengan Ketua Pemuda atau Timbalan Ketua Pemuda, kita ada medan, kita ada WhatsApp. Orang muda lagi senang. Minum kopi (boleh) selesai. Sebab itu saya tak nampak kerana tiga (aliran) ini ia menjadi berpecah… kerana cara berfikir yang berbeza. Perlu ada penghormatan kepada kapasiti masing-masing dan kalau kita boleh bersetuju dengan asas itu, InsyaALLAH, pergolakan, kekhilafan ini dapat diuruskan dengan baik.

Jadi, pihak mana yang harus ke depan dalam perjuangan Pas? Ulama atau profesional atau aktivis?

Pas daripada dulu lagi dipimpin oleh ulama, profesional dan aktivis. Kami menunggu saja apa perancangan ALLAH SWT. Kalau ditakdirkan pada waktu itu, Pas dipimpin golongan ulama seperti mana sekarang, pimpinlah. Kalau golongan profesional, pimpinlah.

Asalkan kita berpegang kepada Perlembagaan kita di mana kita ada Majlis Syura Ulama, muktamar, AJK Pas Pusat, dewan-dewan. Di mana jika keseluruhan jentera ini berjalan dengan berpandukan wahyu ALLAH SWT, bersifat ada nilai yang baik, beradab… tidak ada masalah.

Apa pandangan tentang Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma)?

Kita tak boleh halang orang nak buat apa-apa. apabila kita nak tidur Kadang-kadang ada nyamuk seekor dua. Tak kan kerana nyamuk seekor dua, kita nak pindah rumah atau nak buat laporan macam-macam. Mestilah akan ada keresahan.

Pada saya, Pasma kalau nak dibuat sebagai badan NGO, dia boleh teruskan. Cuma, berhati-hatilah. Jangan kita gunakan platform itu untuk memberikan lampu hijau kepada kita mengkritik pimpinan secara terbuka. Ini bukan cara kita dan bukan seni politik Islam.

Kita ada muktamar, ada mesyuarat Pas Pusat, instrumen-instrumen daripada peringkat cawangan sehinggalah peringkat pusat yang kita boleh guna pakai untuk menyatakan pendapat kita. Saya yakin jika Pasma ini dilihat atau berjalan dengan akhlak yang baik, ia akan berterusan tapi kalau ia berjalan seperti mana yang berlaku sekarang, saya tak nampak umurnya akan panjang.

Setiausaha Pas Wilayah Persekutuan keluar kenyataan larangan kepada ahli Pas sertai Pasma. Adakah itu daripada Pas Wilayah Persekutuan?

Ya. Itu dari Pas Wilayah Persekutuan.

Kita memberi garis panduan kepada ahli-ahli Wilayah supaya tidak perlu sertai kerana kita banyak lagi medan untuk dapatkan maklumat. Pada kita, Pasma bukan tempatnya. Sebab maklumat yang kita tengok daripada apa yang dilaksanakan di Kedah dan sebagainya pada kami, adalah lebih baik dan bijaksana jika mereka mendapat maklumat langsung daripada instrumen parti berbanding sebegitu rupa.

Selepas pergeseran antara Pas dengan PKR, DAP berhubung isu pelantikan Menteri Besar Selangor. Adakah saudara melihat wajar untuk Pas terus berada dalam PR?

Dalam negara kita ini, kita pelbagai bangsa. Kita kena memegang kepada hakikat yang kita tak boleh mengalahkan BN secara bersendiri. Dari sudut logik akalnya. Dari sudut ilmu wahyunya, kalau bantuan ALLAH, seorang (diri) pun boleh menang.

Tapi kita kata dari sudut strateginya. Pada saya, PR akan kekal. Sebab apa yang berlaku sekarang ini sebagai satu ujian. Kita baru saja berkahwin pada tahun 2008. Saya yakin dan percaya kepada kepimpinan parti saya, khususnya di peringkat pusat dan Majlis Syura Ulama.

Kalau kita lihat sudut negatif kepada perkara ini, kita akan nampak lebih baik perlu dinilai semula (kedudukan dalam PR). Saya melihat positifnya dengan PR ini, kita boleh melebarkan lagi dakwah kita kepada orang bukan Islam dan orang Islam secara khususnya.  Sebab dengan kita bersatu dan bergabung ini dapat menguatkan lagi PR.

AMBO SANGAT TENANG

Sumber : http://bm.harakahdaily.net/index.php/kesatuan-fikrah/24226-ambo-sangat-tenang

DEC 13, 2013/SYAHIR SULAIMAN

Wahai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha lagi diredhai-Nya. Maka masuklah dalam kalangan hamba-hamba-Ku. Dan masuklah ke dalam syurga-Ku.” (Al- Fajr: 27-30)

Cuaca pada hari itu cerah, walaupun Kelantan masih dalam musim tengkujuh. Pada petang Khamis 12.12.13, saya berkesempatan bersama-sama Suhaizan Kaiat, Ketua Pemuda PAS; Ustaz Khalil Abdul Hadi, Timbalan Ketua Pemuda; dan Ir Khairil Nizam Khiruddin, Naib Ketua Pemuda; menunaikan solat Asar berjemaah di Masjid Tok Guru, Pulau Melaka sebelum menziarahi pemilik rumah kampung yang terletak bersebelahan dengan masjid tersebut.

Kala azan Asar dilaungkan, terlihat kelibat pemilik rumah tersebut yang berjalan berseorangan dengan langkah perlahan menjejaki masjid untuk menunaikan solat bersama. Usai solat yang dipimpin Ustaz Fadhli Shaari, jemaah mengambil kesempatan bersalaman dengan sosok tua itu, yang walaupun dalam uzur, tetap kemas menghulur salam dan menguntum senyuman.

Selesai solat, kami dijemput anakanda beliau, YB Ustaz Nik Abduh, Ahli Parlimen Pasir Mas yang setia menggalas legasi kepimpinan ayahandanya. Pertemuan berlangsung di ruang tamu rumah kayu yang serba sederhana. Beliau duduk di tengah dan kami melingkunginya, umpama cucu-cucu duduk berteleku di hadapan datuk untuk mendengar sayembara pengalaman dan bibit nasihat. Bermula dengan bertanya khabar, maka berlangsunglah dialog antara sang murabbi tua dengan pemuda yang dahaga.

Di awal bicara beliau menyebut, “Ana tenang sekarang walaupun uzur”.

Satu lafaz yang sangat dalam maknanya, terbit dari sanubari yang damai di hujung usia, sambil berkongsi tertib medikasi yang perlu dilalui badan beliau. Menyentuh isu semasa yang berlegar di sosok tubuh orang nombor dua dalam PAS, beliau menyebut,

“Nasionalis Melayu bersifat pura-pura, lebih daripada syiah. Mulut sebut nak Islam tapi kerja lawan Islam. ISA digunakan apabila tak dapat berhujah. Pertembungan kebenaran dengan kezaliman ini berlaku sejak zaman Nabi, sejak zaman Nabi Ibrahim lawan Namrud, dan Nabi kita Muhammad SAW lawan Abu Jahal. Apabila tak boleh berhujah, digunakan kekerasan”.

Pesanan khusus untuk pemuda, “Kena kuat taqwa pada Allah, pada waktu terang atau sulit. Bagaimana? Kena ikut Nabi. Allah hantar Nabi sebagai tok wakil dia di bumi untuk sampaikan perintah pada kita”. Beliau sebut, Kelantan dah laksana taqwa sejak dulu.

“Antara perkara pertama yang ambo buat masa jadi MB, ambo panggil pegawai kewangan negeri, minta pindah akaun kerajaan ke bank Islam. Ambo buat ni tanpa mesyuarat sebab ini perkara nas, tak perlu mesyuarat, kena buat”. Pesan tok guru, “Pemuda dengan kekuatan tenaga, kena perkuatkan Taqwa, sama ada dengan menulis, ceramah, program, pandai-pandailah”.

Ketika ditanya bagaimana mahu istiqamah, beliau sebut, “Istiqamah ni 24 jam, tak boleh sekejap-sekejap. Pada peribadi kita, kena jaga solat, solat awal waktu, berjemaah. Biar orang tahu kita orang PAS, lebih baik dari orang UMNO. Kedua hal peribadi, kena banyak senyum. Antum nanti jadi orang besar, jadi tok wakil, kena senyum sokmo walaupun letih”.

“Apa keutamaan pemuda?”, celah seorang dari kami. Tok guru jawab, “Tenaga ilmu, buat perancangan. Dalam banyak perkara yang ambo rancang masa jadi MB dulu, satu sahaja yang tak sempat buat. Ambo nak anjur kempen menghayati peristiwa ‘Wa Iz’ yang disebut dalam Quran. Ini semua peringatan peristiwa ‘Apabila’ yang Allah sebut untuk ingatkan kita. Contoh peristiwa ketika Allah berkata pada Malaikat mahu mencipta khalifah di muka bumi. Mungkin Ustaz Fadhli boleh buat lepas ni. Nak buat macam mana, antum fikirlah”.

Dengan rakan non-Muslim, beliau sebut, “Cina India sekarang makin rapat dengan Islam. Ini peluang dakwah. Umno berkawan dengan Cina lama, tapi Cina tak kenal Islam. PAS berkawan dengan DAP, kita rapat, dan kita boleh cerita Islam pada mereka. Ambo cadang Pemuda buat forum, tajuk ‘Jika Islam tak betul, kami (Melayu) tinggal Islam, tapi jika Islam betul, kenapa you (DAP, UMNO) nak tolak Islam’. Kena jemput berdepan, terangkan tentang Islam. Satu kejayaan apabila mereka sokong Islam walaupun belum memeluk Islam”.

Ditanya apakah aktiviti harian selepas tidak lagi bergelar Menteri Besar, beliau menjawab, “Ambo banyak kena rehat. Ambo suka baca buku. Nampak buku baru, semangat nak baca. Belum sempat habis, nampak buku baru pulak. Lepas tu, suka menulis. Apabila mari cetusan, kena cepat menulis. Kadang-kadang masa nak tidur, mari idea, kena tulis. Kita kena bawa sokmo, kertas dan kalam”.

Tok guru turut berkongsi, dalam munajat dan doanya, antara doa yang paling kerap dibaca, “Doa ambo pada mak ayah ambo. Kedua, doa pada orang yang beri ambo makan minum”.  Tok guru turut berpesan, “Banyak-banyak ingat Allah, masa senang dan susah. Kadangkala Allah sengaja uji kita supaya kita sebut ‘Allah’. Senang susah ni makjun hidup. Orang kaya pun ada senang susah. Pak Mat kampung pun ada senang susah. Lazimi zikir, sebutlah apapun, asal hati ingat Allah… Ambo sangat tenang loni”.

“Ambo setakat ni je la, nak rehat”, sambil mengusap dada, ungkap beliau mengakhiri pertemuan. Kala bersalaman selepas bergambar sambil berkenalan dengan kami yang perlbagai profesion, tok guru sebut, “Zaman ambo dulu, ada seorang sahaja lulusan universiti yang terlibat dengan PAS di sini. Kami panggil dia, ‘Deraman Intelektual’. Sekarang ni ramai dah orang bijak masuk PAS”.

Tenang hati mendengar bicara hikmah pada pemuda dari murabbi kami, YB Tuan Guru Dato’ Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat. Ya Allah, engkau berilah kami kekuatan dan ketenangan.

*Syahir Sulaiman adalah EXCO Pemuda PAS Malaysia

 

OLEY 2

Sebuah filem terbitan DPPM arahan Adam Hamid yang menerangkan tentang hudud dan mengambarkan keadaan seperti selepas Pakatan Rakyat memerintah negara.

ISLAM TUNJANG UTAMA PAS

Pemuda PAS sokong Timbalan Mursyidul AM PAS

1. Dewan Pemuda PAS Malaysia [DPPM] memberikan sokongan penuh terhadap kenyataan Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din di dalam kenyataannya berkenaan Islam adalah teras utama dalam membangunkan sebuah negara yang berlandaskan tuntutan syiar dan syariat Islam.

2. Baru-baru ini, bekas ahli parlimen India, Mubasyar Jawid Akbar ada mengeluarkan buku yang menganggap Islam hanya untuk menjalin persaudaraan dan bukan untuk menubuhkan sebuah negara.

3. Jelas di dalam PAS, kita menolak fahaman sedemikian justeru ia lebih berpaksi kepada doktrin fahaman Islam liberal dan masyarakat umum tahu bahawa PAS adalah sebuah parti yang berpandukan Islam dan Islam adalah penyelesaian yang terbaik bagi semua masalah ummah termasuk menyelesaikan permasaalahan negara.

4. Timbalan Mursyidul AM PAS telah mengeluarkan kenyataan berkenaan Islam adalah satu cara hidup yang lengkap dan syumul. Islam menawarkan apa sahaja yang melengkapkan kehidupan manusia, termasuklah soal pembentukan dan pentadbiran negara, sekaligus melambangkan Islam sebagai ad deen yang lengkap dan komprehensif. Persoalan ini adalah jelas kedudukannya di dalam al quran dan Nabi saw juga telah mempraktiskannya.

5. Dengan yang demikian, kami di peringkat Dewan Pemuda PAS Malaysia menyokong penuh kenyataan beliau ketika Tuan Guru Dato’ Dr Haron Din di hubungi oleh wartawan berkenaan sebuah buku yang ditulis oleh Mubasyar Jawid Akbar.

6. Kami memang tidak bersetuju dengan Mubasyar Jawid Akbar mengenai apa yang diceritakan di dalam bukunya yang bertajuk ‘Tinder Box : The Past and The Future of Pakistan’. Lantaran kami yakin bahawa Islam adalah penyelesaian yang terbaik untuk semua aspek.

7. Manusia tidak boleh mengasingkan atau menghadkan Islam hanyalah untuk menjalinkan persaudaraan, walhal, untuk membentuk sebuah negara, pentadbiran yang amanah, tidak menerima dan memberi rasuah, tidak tiris serta menjaga kebajikan rakyat juga adalah salah satu asas yang sangat ditekankan perlaksanaannya oleh Islam.

8. Kami dari Dewan Pemuda PAS Malaysia menegaskan bahawa kami akan terus istiqamah atau konsisten mengambil Islam sebagai wadah utama dan solusi yang terbaik dalam segala perkara yang ingin dilakukan atau dilaksanakan.

9. Pada masa yang sama , kami tetap menghormati budaya dan agama lain serta komited mewujudkan suasana harmoni dan sejahtera dalam masyarakat majmuk di negara ini. Justeru Islam adalah agama rahmat, agama keadilan dan agama yang membawa kemakmuran sejagat jika ianya dilaksanakan dengan baik.

Nasrudin bin Hassan atTantawi
Ketua, Dewan Pemuda PAS Malaysia

Tarikh : 1 Jun 2012 (Jumaat)

Masa : 4-7 petang

Lokasi : Stadium Darul Aman, Kedah.

 

Sumber foto : http://www.facebook.com/PemudaGombak

 

 

Sebuah filem pendek yang menerangkan hudud secara umum. Filem pendek ini diterbitkan bertujuan untuk menjawab persoalan dan kekeliruan yang ditimbulkan dalam klip video ‘Sembang Rakyat’ yang bertajuk ‘Musim hudud’ dan ‘Hudud PAS lagi’. Semoga klip video ini dapat memberi manfaat kepada para penonton. Kami sangat mengalukan perkongsian (share) video ini kepada masyarakat.

PERJUANGAN ANGRY BIRDS

Sumber : di sini

ULANGTAHUN KEDUA ANGRY BIRDS : PEMINAT DISERU CONTOHI SEMANGAT PERJUANGAN MENENTANG KEZALIMAN

1. Bersempena ulang tahun kedua Angry Birds pada 11 Disember, Pemuda PAS menyeru peminat permainan Angry Birds di Malaysia mencontohi semangat juang yang ditunjukkan oleh ‘burung-burung yang marah’ terhadap ‘si pencuri’ dan mengajak setiap warganegara yang prihatin menghapuskan budaya korupsi dan pecah amanah di kalangan pemimpin.

2. Berdasarkan laporan berita TheMalaysianInsider yang menyatakan ‘Angry Birds’ adalah salah satu daripada carian Google paling popular di kalangan rakyat Malaysia, Pemuda PAS memuji kreativiti pereka permainan Angry Birds, Rovio Mobile, yang berjaya memecah rekod tertinggi di dalam sejarah permainan video dengan jumlah muat turun melebihi 500 juta, hasil idea permainan yang santai, interaktif, dan mempunyai makna tersendiri.

3. Pengarah Institut Polisi Studi Pemuda PAS, Mohd Syahir Sulaiman, menyifatkan permainan Angry Birds memberi inspirasi perjuangan mempertahankan hak. “Angry Birds secara kreatif dan penuh tekad berusaha mendapatkan kembali telur mereka yang dicuri. Pada setiap peringkat, Angry Birds perlu meningkatkan keupayaan untuk memecahkan tembok dan helah oleh si pencuri untuk berselindung. Ini mengajar kita TIGA perkara iaitu;

i. rakyat perlu bangkit menentang kezaliman

ii. pencuri akan ditentang

iii. pihak yang benar pasti akan mengalahkan pihak yang salah”.

4. Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hasan turut menyifatkan Angry Birds mengajar rakyat agar bangkit berjuang menghapuskan kezaliman. “Slogan ‘Jangan Curi !!’ adalah simbol kemarahan rakyat terhadap EMPAT pengkhianatan pemimpin terhadap rakyat di Malaysia iaitu;

i.  penafian hak rakyat Kelantan terhadap royalti petroleum

ii. penyelewengan Felda dan langkah penyenaraian Felda Global Ventures yang menggadai nasib peneroka

iii. keraguan daftar pemilih oleh SPR sebagaimana didedahkan oleh Pemuda PAS

iv. kontroversi projek National Feedlot Centre bernilai RM250 juta sebagaimana dilapor Ketua Auditor Negara”.

5. Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hasan turut menyeru rakyat Malaysia menyemai budaya integriti dan ketelusan di dalam negara dengan memilih pemimpin beramanah yang ditawar oleh PAS dan Pakatan Rakyat pada PRU yang akan datang.

Disediakan oleh:

Mohd Syahir Sulaiman

Pengarah, Institut Polisi Studi, Dewan Pemuda PAS Malaysia

msyahir@pas.org.my

http://www.pemuda.pas.org.my

10 Disember 2011

%d bloggers like this: