Sumber : http://ulamasedunia.org/2016/12/07/2-orang-islam-di-malaysia-tidak-berkhatan/

Oleh : Dr Muhammad Faisal Ashaari

Saya agak terkejut apabila seorang pegawai tentera mendedahkan kepada saya setiap kali pengambilan rekrut baru, terdapat sekitar 20 hingga 30 dari sekitar 700-900 calon Muslim yang tidak berkhatan. Mereka terpaksa dikhatankan selepas mereka disahkan menyertai tentera. Ini belum lagi, mereka yang tidak tahu mengucap, rukun Islam dan iman, tidak tahu membaca alfatihah dan tidak pernah membaca al-Quran. Sekiranya tidak berkhatan, bagaimana solat dan ibadat mereka?

Sewaktu menghantar anak berkhatan baru-baru ni, saya berbual dengan seorang parent yang usianya sekitar 40 tahun. Dia menyebutkan dia berkhatan dahulu sewaktu umurnya 14 tahun. Saya boleh terima realiti ini kerana itu amalan itu sudah tidak lagi berlaku kerana kebanyakan berkhatan dibawah 12 tahun. Walau bagaimanapun, masih ada lagi yang tertinggal dari ibadat berkhatan.

Mungkin ada beberapa faktor yang menyumbang kepada perkara ini seperti perceraian, kemiskinan, kedaifan, Sabah/Sarawak, dan lain-lain. Mungkin juga ada perasaan malu untuk berkhatan apabila sudah dewasa.

Permasalahannya, adakah usaha dakwah terlalu jauh dari objektifnya, pendidikan Islam masih belum mencukupi, sikap kurang tanggungjawab ibubapa/ penjaga dan masyarakat?

Jika melihat kawasan pergunungan dari sisi atas, kita akan nampak kehijauan. Apabila kita jalan di dalam kawasan berkenaan, kita akan jumpa gaung, bukit bukau, sungai, kayu yang menghalang dan lain-lain. Begitulah dakwah. 🙂

Perjalanan dakwah masih jauh.

Pautan asal
http://myfaisalonline.blogspot.my/2016/12/2-orang-islam-di-malaysia-tidak.html?m=1

penulis adalah Pensyarah Kanan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Advertisements