Archive for 22 Mac 2016


Sumber : http://m.harakahdaily.net/index.php/kesatuan-fikrah/40476-gerakan-dakwah-malaysia-dan-institusi-pendidikan

DR RIDUAN MOHAMAD NOR | 21 Mac 2016.

Gerakan dakwah Malaysia dan institusi pendidikan (Siri I)

GERAKAN dakwah di negara ini juga mempunyai peranan dan sumbangan mereka yang tersendiri dalam menggerakkan pendidikan Islam di negara ini.

Berakar dengan sejarah Islam yang menyaksikan Nabi Muhammad SAW membangunkan masyarakat dengan pendidikan dan pencerahan. Semenjak sebelum merdeka, angin kesedaran menuntut kemerdekaan tidak pernah terpisah dengan gerakan pendidikan di negara ini.

Perkembangan Islam di Tanah Melayu juga berkait rapat dengan perkembangan Islam di luar negara apatah lagi di awal abad ke-20, sistem perhubungan dunia semakin pesat berkembang diikuti dengan alat-alat sebaran am seperti akhbar dan majalah.

Umat Islam sebahagian besar mengalami penjajahan kuasa Barat pada abad ke-19 dan di awal abad ke-20, keresahan masyarakat Islam ini telah disambut ghairah oleh segelintir anak-anak muda berpendidikan Timur Tengah dengan membahterai perjuangan mengembalikan semula roh perjuangan kesejagatan Islam atau dikenali sebagai pan-Islamisme.

Di negara ini, telah muncul pada permulaan abad ini orang seperti Syed Syeikh al-Hadi dan Syeikh Tahir Jalaluddin. Mereka mahukan kemajuan bagi masyarakat Islam di negara ini.

Pergerakan mereka sebenarnya adalah pancaran dari gerakan yang lebih luas di negara-negara Islam Timur Tengah yang dipelopori oleh Jamaluddin Afghani dan Muhamad Abduh. Mereka berdua ini menganggap Islam sebagai bertentangan dengan imperialisme, dan mahu melihat masyarakat Islam bangkit dan maju atas kekuatannya sendiri berlandaskan pengajarannya.

Mereka juga memandang unsur-unsur kepercayaan tradisional melemahkan semangat umat Islam. Di negara ini, Syed Syeikh dan Syeikh Tahir telah menerbitkan majalah, mengarang buku, membuka sekolah dan terus berbahas menentang apa yang mereka pandang sebagai bidaah dalam masyarakat Melayu.

Mereka digelar sebagai kaum muda. Gerakan kaum muda ini telah meluas bukan sahaja di negara ini, tetapi juga di rantau Indonesia.

Gerakan ini telah membumbui api semangat orang Melayu negara ini untuk menuntut ilmu dan melakukan reformasi minda untuk berhadapan dengan cabaran dunia moden terutama penjajahan Barat yang merancang dengan halus keterpurukan kaum Bumiputera. Tokoh-tokoh gerakan reformis ini juga banyak menubuhkan sekolah-sekolah madrasah untuk melakukan pencerahan kepada masyarakat.

Sebelum negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, terdapat arus yang kuat daripada golongan agama untuk menggerakkan kesedaran pendidikan di kalangan orang Islam di negara ini. Fenomena ini terjadi berpunca daripada keterpurukan bangsa Melayu berbanding kaum lain yang lebih berpeluang mendapatkan pendidikan.

Juga kesan daripada semangat nasionalisme yang turut disertai dengan keinginan membina intelektualisme bagi berhadapan dengan penjajah. Terdapat gerakan atau badan yang ditubuhkan untuk mengangkat martabat bangsa melalui medium pendidikan di negara ini.

Antara badan yang ditubuhkan untuk tujuan murni ini ialah LEPIR (Lembaga Pendidikan Rakyat), yang ditubuhkan hasil kesedaran Badan Kebajikan Pelajaran MATA untuk membangunkan pendidikan tinggi orang Melayu.

Hasil daripada lawatan MATA ke seluruh Tanah Melayu, didapati keadaan pendidikan orang Melayu sangat lemah. Ini memang suatu hal yang sangat ketara sekali pada masa itu. Bukan sahaja soal pendidikan tinggi agak asing bagi kebanyakan orang Melayu, tetapi juga soal mendapatkan pelajaran rendah dan menengah masih juga tidak memuaskan di kalangan orang Melayu.

Kongres untuk menubuhkan LEPIR dibuat pada 1-2 September 1947 di Maktab Mahmud, Alor Setar, Kedah. Kongres ini dihadiri oleh lebih kurang 300 orang termasuk tokoh-tokoh agama yang penting dari Sumatera, iaitu Haji Latif Zaki yang mengajar di Maktab Muhammadiah, Sumatera dan Haji Lubis dari Medan.

Dr. Burhanuddin dan Ishak Haji Muhammad juga turut hadir sebagai menunjukkan kerjasama yang erat antara golongan radikal Melayu dengan golongan berpendidikan Islam. Beberapa resolusi telah dihasilkan daripada perbincangan kongres itu. Antaranya termasuklah:

1.Mengutip derma untuk mendirikan Lembaga Pendidikan Rakyat (LEPIR).
2.Menerbitkan akhbar dan majalah.
3.Memperbanyakkan sekolah rakyat.
4.Menubuhkan derma pelajaran untuk menghantar pelajar ke luar negara.
5.Menyamatarafkan kurikulum pendidikan dalam negeri dengan di luar negara.
6.Membantah tindakan kerajaan melarang berpolitik di sekolah-sekolah.
7.Meminta kerajaan menghapuskan Bahagian 9 Undang-Undang Islam 1904 Negeri-negeri Melayu Bersekutu, iaitu kerajaan memberi tauliah kepada mereka yang mengajar agama.

Resolusi daripada kongres ini mencerminkan hasrat dan cita-cita besar LEPIR untuk mengangkat martabat pendidikan Islam dan anak-anak bangsa di Tanah Melayu ini.

Ia juga dimanifestasikan daripada kebencian kelompok agama terhadap penjajah yang secara sedar cuba menganaktikan pendidikan Islam di Tanah Melayu.

Penubuhan LEPIR bertitik-tolak daripada kesedaran orang Melayu untuk membajai kesedaran menuntut ilmu di kalangan orang Melayu, terutama tentang kepentingan pendidikan tinggi di mana orang Melayu agak ketinggalan akibat dasar penjajah British sendiri. – HARAKAHDAILY 21/3/2016

(Penulis adalah AJK PAS Pusat, AJK Lujnah Tarbiah Pusat)

Sumber : http://m.harakahdaily.net/index.php/kesatuan-fikrah/40462-kisah-banduan-akhirnya-istiqamah

USTAZ ROSLI ABD JABAR | 21 Mac 2016.

DAH lama sangat tak mencoret, hari ni saya belanja sebuah coretan.

Jumpa seorang jamaah masjid, selepas kuliah bersembang seketika dengannya, dia ajk masjid. Kami bersembang agak panjang, walaupun baru tu je kenal, seperti dia tak puas-puas nak bercerita tentang dirinya.

Oleh sebab saya ada program lain, dia ajak saya berjumpa minum pagi keesokannya. Saya memenuhi permintaannya, lelaki seusia saya, namun dia nampak lebih tua mungkin kerana cara pemakaiannya dan jambangnya yang agak terbiar.

“Ustaz boleh tulis kisah saya ni”, katanya, saya kata, saya dah lama tak menulis, agak sibuk dan tak sempat nak menulis walaupun banyak kisah-kisah manusia di sekeliling saya yang boleh saya tulis untuk ambil pengajaran, namun bila dengar ceritanya saya gagahi untuk coretkan sedikit kisahnya untuk dijadikan iktibar kita bersama.

Dia anak lelaki tunggal, ayahnya hanya kerja kampung dan dah meninggal. Dia anak yang liar dan sering memeningkan kepala ayah dan ibunya. Masa umur 14 tahun dia dah mula mencuri, umur 16 tahun dia dah berhenti sekolah, ayah dan maknya dah tak larat nak memujuk dia untuk bersekolah.

Ayahnya seorang yang sangat lembut dan tak pernah putus asa menasihatinya. Pelbagai usaha dilakukan oleh ayahnya supaya dia jadi anak yang baik. Ayahnya sanggup lakukan apa sahaja untuknya. Dia mula sebak bila bercerita kisah ayahnya yang sangat baik.

Dia pernah tipu ayahnya, nakkan modal konon nak berniaga, ayahnya berusaha untuk dapatkan 2 ribu ringgit, kumpul dan sanggup berhutang, tapi dia guna buat berjudi, tapi ayahnya tetap berlembut dan menasihati dia. Bukan sekali dua tapi banyak kali dia perdaya ayahnya untuk dapatkan duit, namun ayahnya tetap juga tidak membencinya, “kalau marah pun seminggu jer Ustaz, pastu dia pujuk saya semula”.

“Dua kali saya masuk penjara, saya mencuri dan pecah kedai orang”, katanya. Kesalahan pertama dia dipenjara 3 tahun dan kedua 5 tahun. Dua kakaknya pun tak larat nak menasihati dia, maknya pun dah tak mampu berkata apa-apa lagi. Namun ayahnya tak pernah putus asa berusaha agar dia berubah.

Ayah jual kebun untuk jamin dia ketika dilokap kali pertama, tiada lagi harta ayah, kebun tiada geran berapa sen lah sangat dapatnya. Dia dijatuhkan hukuman penjara 3 tahun. Hampir setiap bulan ayahnya datang ziarah dia dipenjara, bawa makanan.

“Bila hari raya dia dan mak serta kakak datang seawal pagi sambut raya bersama saya dipenjara”.

Dipenjarakan kali kedua selang dua tahun selepas bebas dari penjara kali pertama. “Masa ikat jamin saya kali kedua, saya tak tahu ayah ambil duit dari mana”. Masa dia dipenjara, ayahnya masih jugak seperti dulu tetap datang walaupun kali kedua dipenjara agak jauh dari tempat tinggalnya memerlukan 4 jam perjalanan.

Ayah tetap datang dengan bas, kadang-kadang berdua dengan mak, tapi biasanya dia seorang kerana jimatkan kos tambang bas, tapi makanan masakan ibunya tetap ada. Setahun sebelum keluar dari penjara, ayahnya meninggal “masa tu usia saya 35 tahun, ayah pula dah 60-an”, katanya. Ayahnya mengidap strok otak.

Bila ayahnya meninggal, tiada lagi sesiapa datang menziarahinya, maknya tak pandai dan takut nak naik bas seorang diri, kakak-kakaknya dah bersuami, agak sukar untuk datang, dalam tempoh setahun tu hanya sekali sahaja seorang kakaknya datang, itupun hari raya, “saya tak salahkan mereka, sebab mereka pun orang susah juga”.

“Mereka susahpun kerana saya, walaupun kakaknya pintar juga di sekolah, tapi keewangan sangat terhad, duit ayah habis kerana menampung kejahatan saya, kakak menjadi korban, tak dapat belajar”, ceritanya. Hatinya mula terasa penyesalan bila ayahnya meninggal, apatah lagi bila tiada lagi orang datang menziarahinya, dia mula rasa bahawa tiada orang yang menyayanginya kecuali ayahnya.

“Lebih kurang sebulan sebelum keluar, saya rasa sebak sangat dan tak sabar nak balik, nak tengok basikal ayah, katil ayah, topi yang selalu ayah pakai dan semua yang selalu ayah guna, entah macamana perasaan saya begitu, saya rasa menyesal sangat hingga saya menangis je bila teringatkan ayah. Dia keluar penjara disambut oleh mak dan seorang kakaknya.

“Mak saya macam putus asa dengan saya, apa yang saya cakap, macam dia tak endah, saya tak salahkan dia, hati ibu mana yang tak kecewa, tapi tak kecil hati sebab semuanya salah saya”. Dia nekad untuk berubah, dia kerja kontrak dan berkebun sikit-sikit untuk mencari pendapatan menampung diri dan ibunya.

Selepas dua tahun perubahannya barulah kelihatan maknya yakin dengannya dan mula bersikap seperti ayahnya yang sentiasa menasihatinya, dia nekad mengumpul duit untuk menunaikan umrah bersama ibunya. Di usianya 40 tahun hajatnya tercapai untuk menunaikan Umrah bersama ibunya, tidak dapat dibayangkan betapa gembira ibunya, kerana tak menyangka anaknya yang sebegini mampu membawa ia keMekah.

“Anak saya dah 6 orang”, katanya, saya tanya dia bila dia kawin, dia kata masa umur dia 42 tahun, maknanya baru lapan tahun kawin, saya hairan jugak takkan usia perkahwinan begitu dapat anak dah 6 orang, “kembar ke?, tanya saya, dia ketawa tengok saya kehairanan “tak lah Ustaz, anak segera 4 orang, anak hasil usaha sendiri ada 2 orang”, katanya.

Saya ketawa bila dia kata “anak hasil usaha sendiri”, hahaha, dia pun ketawa jugak. Dia berkahwin dengan seorang guru janda anak 4, sekarang ni dia dah jadi kontraktor kelas F, “Alhamdulillah rezeki Allah bagi” katanya. Maknya meninggal 2 tahun lepas, “Alhamdulillah saya sempat minta maaf dengan mak dan sempat bawa dia gi umrah, cuma saya harap ayah maafkan saya”, katanya sebak.

“Tapi ada arwah mak bagi tahu, masa ayah belum kena strok dia bersembang dengan mak, ayah kata dia sayang semua anak-anaknya dan maafkan semuanya dan ayah juga pesan supaya minta maaf dengan anak-anaknya jika kesalahan dia mendidik menjadikan anak-anak jadi jahat”.

“Saya harap Allah ampunkan dosa saya, banyak sangat salah saya terutama dengan ayah”, katanya.

Begitulah kasih ayah, tak mungkin seorang ayah sanggup melihat anaknya menderita, walau susah macamna sekalipun dia tetap berusaha agar anak-anaknya dapat bebas dari kesusahan walaupun dia sendiri menderita. Penat lelah ayah hanya dihabiskan untuk menyara anak, sakit pening ayah adalah kerana berhempas pulas tenaganya untuk anak-anak, ayah tak bersusah payah mencari duit melainkan untuk anak-anaknya, begitulah pengorbanan seorang ayah.

Dia mula berjinak dengan aktif kesurau dan masjid sejak berkahwin, sebelum ni jarang-jarang je, banyak solat kat rumah je katanya. Isterinya sentiasa mendorong. Dia juga aktif sebagai bendahari PAS cawangan di kampungnya. Pagi tu dia pakai baju FASTAQIM, “saya nak pakai baju ni, biar Ustaz tahu bahawa saya ni istiqamah hingga kemenangan,” katanya. Dia masuk PAS sebelum gi umrah lagi.

Sejak dia bergaul dengan orang PAS, dia rajin belajar dan telahpun khatam al-Qur’an, “belajar ngaji dengan Ust …………….,”. Saya senyum bila dia sebut nama rakan seperjuangan saya. Lama jugak kami bertenggek di kedai kopi, matanya semakin jernih, mungkin air matanya tadi telah membersihkannya.

Dia bekalkan saya udang galah, “ni bawak balik”, siap dengan tong dan air batunya sekali, bolehlah bertahan untuk dua hari lagi permusafiran saya. Kami berpisah kerana saya perlu meneruskan perjalanan seawal mungkin kerana berceramah di lokasi yang agak jauh dari tempatnya, dari utara akan keselatan.

“Jalan baik-baik Ustaz.”

“Insya-Allah”, kata saya.

Sepanjang perjalanan saya selama hampir 13 jam, jarang-jarang perkara lain bermain di otak dan hati saya, melainkan kisahnya, seperti menonton filem yang banyak anugerahnya. Saya tak sempat membesar bersama ayah kerana menjadi anak yatim pada usia 4 tahun tapi dapat saya rasakan betapa besarnya pengorbanan seorang ayah. Dunia kita berada dalam hati seorang ayah. – HARAKAHDAILY 21/3/2016

Penulis ialah Pesuruh Jaya PAS Pahang dan Adun Tanjung Lumpur

%d bloggers like this: