Tarikh : 7 November 2014

Lokasi : Masjid Nurul Hidayah, Kg Bangka-Bangka Likas

Khatib : Abu Nuha

Maksud sabda Rasulullah SAW : Rebut 5 perkara sebelum datang 5 perkara yang lain : 1. Masa muda kamu sebelum tua; 2. Masa sihat kamu sebelum sakit; 3. Masa lapang kamu sebelum sibuk; 4. Masa kaya kamu sebelum miskin; 5. Masa hidup kamu sebelum mati.

Marilah kita bersyukur dengan sebenar-benarnya kerana Allah SWT memberikan kita nikmat iman dan Islam, juga antara nikmatnya yang banyak ialah nikmat umur dan kesihatan sehingga kita masih diberi kesempatan untuk menarik nafas pada tahun baru 1436H.

Dengan kesempatan berada pada tahun baru ini, kita membuat muhasabah dengan hadith yang dibentangkan tadi. Merebut kesempatan yang ada untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT dan melakukan kebaikan. Kebaikan yang bertepatan dengan syariat Islam, serta dilakukan dengan ikhlas kepada Allah SWT.

Sementara kita diberikan kesempatan hidup, sihat, lapang, kaya dan muda ini ambil kesempatan untuk amal soleh, sama ada ibadah khusus dan ibadah umum. Jangan ditunggu ketika lapang untuk beribadah, bahkan kitalah yang mencari masa lapang. Berilah sumbangan yang baik semasa hayat yang berbaki ini sebelum Allah SWT mencabut nyawa kita.