Masjid Kg Petagas

Khatib : Ustaz Suharto Sukarnie

Lokasi : Masjid Nurul Jannah, Kg Petagas

Firman Allah SWT bermaksud : ” Setiap umat ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya, oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan, kerana di mana sahaja kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun pada hari kiamat untuk menerima balasan), sesungguhnya Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu.” (Al-Baqarah : 148)

Kalimah dan pesanan taqwa yang saban hari dan minggu disampaikan bermakna agar kita terus menerus berusaha berbuat kebaikan dan meninggalkan maksiat. Atas siapa pun bangsa dan suku kaum kita, kerana tiada kelebihan pada mana-mana bangsa melainkan dengan taqwa dan amal solehnya.

Sesudah Allah SWT menjadikan manusia yang pelbagai kaum tadi dengan tujuan utamanya agar manusia saling mengenal antara satu sama lain. Maka hendaklah manusia bersungguh-sungguh berbuat kebajikan, bersaing di dalam kebaikan. Manusia hendaklah mengingat bahawa hujung kehidupan di dunia ini bernama kematian, dan ada satu lagi kehidupan abadi selepas itu manusia dikumpul dan dinilai oleh Allah SWT