Buku yang baru dibaca :

MAT INDERA

Penulis : Dr Muhaimin Sulam

Penerbit : Jundi Resources

Harga : RM20.00 / RM23.00

Siapakah Mat Indera?

Buku ini menawarkan beberapa perspektif mengenai Mat Indera yang pernah menjadi kontroversi. Polemik sama ada Mat Indera seorang pejuang atau pejuang tidak akan selesai tanpa melibatkan kajian yang lebih terperinci. Penulis membawa latar belakang suatu sejarah itu dinukilkan dan bagaimana melihat sejarah silam dengan perspektif semasa.

Buku ini berusaha menjadi sebahagian daripada usaha-usaha tersebut. Menariknya buku ini kerana dipersembahkan dalam bentuk yang santai tetapi tetap mengekalkan standard sebuah kajian.

Ini adalah buku pertama Dr Muhaimin Sulam selepas kembali ke tanah air penghujung tahun 2010. Sebelum ini beliau melanjutkan pengajian PhD di University of Wales Trinity St. Davis, UK dalam kajian kepemimpinan politik. Semasa di UK, beliau sempat menulis dua buku antologi puisi dan cerpen terbitan GLKN. Sekarang beliau mengajar di salah sebuah universiti  tempatan di samping menjadi kolumnis akbar dan terlibat dalam beberapa kajian tentang politik Malaysia.

‘it is pity that a man of his qualities had thought it fit to associate himself to Communists’ -Hakim Buhagiar, 1952

‘Man Indiera adalah ‘ikan bilis’…’  – Prof. Dr. Ramlah Adam, Sept. 2011 

‘…tapi dia (Mat Indera) komunislah…’  – Pak Imam X, Kg. Parit Warijo, 13 Ogos 2012

‘Dia (Mat Indera) bukan seorang ‘pejuang’ untuk mendapatkan kemerdekaan Negara yang pada masa itu sedang diusahakan secara rundingan aman dan lebih berhemah serta bertamadum.’ -Abdul Ghani Othman, Menteri Besar Johor, Berita Harian, 8 Sept. 2011

‘…di bawah pimpinan Mat Indera melancarkan serangan mendadak ke atas Balai Polis penjajah di Bukit Kepong yang berkekuatan 1 platun.’  – Abdullah C.D. ‘Memoir Abdullah C.D (Bahagian Kedua) Penaja dan Pemimpin Rejimen Ke-10