Antara program Ramadhan yang saya turun diamanahkan untuk mengisinya ialah program sembang santai ‘Malam-Malam Ramadhan’ yang diadakan di Sabah FM. Ia adalah anjuran bersama JHEAINS dan Sabah FM bagi mengisi slot-slot keagamaan khususnya pada waktu malam. Saya kira kerjasama JHEAINS dan Sabah FM khususnya sejak kebelakangan ini semakin galak dan erat sekali.

Saya sendiri selain sembang ‘Malam-Malam Ramadhan’ ini juga mengisi slot rakaman tazkirah ‘Ihya Ramadhan sebanyak 29 siri yang disiarkan setiap selepas azan zuhur. Selain itu ada beberapa program lain seperti ‘Resipi Ramadhan’ yang berbentuk nasihat pada waktu asar. Saya kurang maklum program-program lain, tetapi saya kira para ustaz dan pendakwah wajar untuk mengisi slot-slot keagamaan kerana medan pendengar yang lebih ramai.

“Malam-Malam Ramadhan’ disiarkan setiap malam bermula jam 11.15 malam secara lansung dari konti Sabah FM dan berakhir setengah jam kemudian. Ia kadang-kadang berakhir lambat bergantung suasana sembang antara penyampai dan tetamu undangan. Saya sendiri terlibat dalam dua kali, pertama pada 20 Ogos atas tajuk Lailatul Qadar dan kali kedua pada 26 Ogos dengan topik Falsafah Aidilfitri.

Konsep soal jawab tetapi secara santai dan bersembang, kadang-kadang diselitkan dengan unsur humor dan lenggok bahasa Sabahan supaya pendengar tidak terlalu stress mendengar walaupun sesetengah isu sebenarnya adalah tajuk dan topik yang penting. Antara tajuk-tajuk bersama tetamu undangan lain ialah seperti ‘niat’, ‘solat tarawih’, ‘berpuasa di kampung’, ‘adab berpuasa’, ‘raya di Makkah’, ‘raya di bandar’, ‘adab berhari raya’ dan banyak lagi.

Sesetengah sembang dilakukan secara spontan tanpa ada perbincangan awal. DJ Saitoh yang bersama saya banyak kali juga mengemukakan pertanyaan luar jangka dan tidak diduga. Mujurlah semua soalan dapat dijawab dengan baik. Antaranya soalan berkaitan pelita hari raya dan pakaian baju baju baru – termasuk fesyen tidak menutup aurat. Slot kali kedua baru-baru ini, selesai habis program, DJ Saitoh menerima satu panggilan pendengar yang memuji program berkenaan apatah lagi ia walaupun sebahagian tajuk adalah ilmiah tetapi cara penyampaian adalah bersahaja.

Saya juga menerima respon baik daripada beberapa sahabat dan jamaah masjid negeri sabah yang bertemu saya sehari dua kemudian dan mencadangkan program berkenaan diteruskan atau dikembangkan di luar Ramadhan. Saya kira  Ustaz Sakaria Samela yang menjadi urus setia di pihak JHEAINS (beliau adalah pembaca setia blog ini) boleh memikirkan cadangan tersebut, walaupun mungkin tidak diadakan secara harian tetapi mingguan atau dua tiga kali seminggu menyentuh pelbagai topik kehidupan yang disentuh dengan nilai agama Islam.

Tahniah kepada semua yang terlibat. Insya Allah ada pahala yang menyusul.