Pengajian kelas perubatan Islam (KPI) anjuran Syukbah Dakwah Masjid Negeri Sabah setiap ahad malam isnin bagi musim pertama sudah hampir ke penghujungnya. Pembimbing, Ustaz Nik Anwar Zakaria sudah mendedahkan banyak perkara berkaitan termasuk hal-hal aqidah, syariat serta ruqyah-ruqyah yang perlu dihafaz oleh semua perawat.

Terlalu banyak ilmu yang diperolehi terutama adab-adab seorang perawat (muallij),  serta kaedah merawat yang betul. Setelah melalui siri-siri pengajian, para penuntut juga diuji dan ditasmik hafazan mereka oleh naqib-naqib yang telah dipilih. Ahad malam isnin lalu pula diadakan sesi praktikal rawatan sambil pemantauan dilakukan oleh Ustaz Nik Anwar sendiri. Beberapa pesakit (yang benar-benar sakit) datang untuk diruqyah oleh para pelatih.

Secara praktikalnya pula, ia nampaknya memberi pengalaman baru dan menarik. Sesetengahnya, meruqyah secara berkumpulan apatah lagi pesakit yang agak ‘keras’ reaksinya. Kadang-kadang ada yang buntu apabila berhadapan dengan pesakit yang agresif, tidak tahu soalan apa yang hendak ditanya kepada jin berkenaan (walaupun sudah diajar dalam kuliah). Yang pentingnya pengalaman kali ini memang menarik sekali.