Archive for 11 Mei 2011


Disalin dari blog : http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Tajuk Asal : “Anak-anak aku PAS, bini aku senyap-senyap sokong PAS”, kata sahabat saya.

Kepada seseorang isu umur merupakan isu sensitif terutamanya kaum wanita. Masih ramai kaum wanita yang menyorokan umur sebenarnya. Kalau umurnya sudah 59 tahun seperti saya ini dia akan mengatakan yang umurnya ialah lima puluhan dan tidak mengatakan yang umurnya akan menjadi 60 setahun lagi. Dengan adanya kosmetik yang moden memang kadangkala kita tidak menyangka umur seseorang itu sudah hampir enam puluh tahun.

Saya lahir pada tahun 1952 iaitu 6 tahun selepas UMNO ditubuhkan. Lahir sahaja saya UMNO sudah berumur 6 tahun. Tetapi umur UMNO itu tidak panjang dan sudah ditakdirkan mati ketika usianya 42 tahun. Matinya UMNO itu kerana dibunuh.

Tetapi ada satu parti baru dilahirkan dan diberikan nama UMNO pada tahun 1988 dahulu. Sekarang UMNO yang muda sudah berusia 23 tahun. Tetapi oleh kerana UMNO yang baru lahir ini menggunaka kad pengenalan UMNO yang mati dulu maka UMNO ini terpaksalah merayakan ulang tahun yang ke-65 walau pun usianya masih muda, malahan lebih muda dari umur anak bongsu saya.

Agaknya itulah sebabnya UMNO yang muda lela ini berjalan pun sudah ‘goyeh’ bak kata orang kampong saya. Ibaratnya gigi pun sudah tanggal, mata sudah rabun, rambut sudah putih macam rambut saya, kepala sudah botak, dan kulit pun sudah kecut. Orang tua selalunya banyak penyakit dan terpaksa dilayan seperti orang sakit.

Kata sahabat saya dari Terengganu, “dah tua-tua ini memandang hanya nampak yang jauh, kalau kencing pun dah dekat. Kawan pun dah tidak ramai lagi kerana yang muda-muda sudah tidak mahu berkawan dengan kita. Kalau berjumpa sesama tua ini soalan yang pertamanya ialah bertanya samada kita ada darah tinggi atau kencing manis. Masing masing menjawab gula dalam kencingnya ialah level 10, 11 atau lebih. Telinga pun tak beberapa dengar lagi” katanya selamba.

Kawan saya ini datang dari Terengganu untuk merayakan ulang tahun UMNO yang ke-enam puluh lima. “Bukan kah UMNO ini baru 23 tahun?” tanya saya kepada Othman ini. Dia hanya ketawa dan menjawab, “Dah nak dilihat tua, macam mana nak buat brother? Itulah sebabnya UMNO sekarang mengidap penyakit tua” katanya sambil mengilai.

“Orang tua ni kalau kita kata dia salah dia marah. Kalau anak-anak mereka tidak menziarah mereka, mereka akan rasa kecil hati. Cakap mereka tidak boleh dibantah. Kalau dibantah dikatanya anak derhaka. Sekarang ini ramai anak-anak muda tidak mahu lagi orang tua mereka bekerja kerana mereka mahu melihat orang tua mereka duduk sahaja dirumah dan beribadat.” Katanya lagi.

Dalam hati saya apakah sebenarnya pendirian Othman ini. Saya bertanya lagi, “habis tu UMNO ni macam mana? Dia kata dah 65 tahun? Dia lantas manjawab, “Umur dia pun tipu apa lagi yang lain-lain? Tapi aku masih pergi keperayaan ini kerana nak jaga hati orang yang tua ini. Tak jengok, nanti dia marah. Pergi ajelah. Bukan rugi pun. Macam-macam nasihat diberikan bukan dia dengar pun, Maklumlah orang tua, telinga pun dah pekak! Katanya menyindir.

“UMNO Terengganu macam mana Man?” saya bertanya lagi. Dia manjawab, “entahlah! Rasa-rasanya kalah pulak kali ni! Tapi biar dia lah, nasehat kita bukan dia nak dengar pun. Kalau kalah pun kalahlah. Sedangkan umur dunia pun akan berakhir apa lagi umur parti? Bukan tidak ada parti-parti politik yang dah mati dalam dunia ini.” katanya selamba.

“Apa lagi program di KL ni selain dari merayakan ulang tahun UMNO?” Othman menjawab, “Entahlah, tapi anak saya ajak saya pergi ke Taman Melewar untuk menghadiri program PAS. Dua-dua anak saya di KL ni memang sudah bertukar kepercayaan politiknya. Saya pergi ajelah. Takkan aku nok duduk rumah sorang sorang!” sambil senyum.

“Man, berapa PAS dan berapa UMNO dalam rumah kau Man?” tanya saya. “Anak aku 3 orang. Semuanya menyokong PAS menantu 3 orang menyokong PAS juga. Bini aku senyap-senyap menyokong PAS sebab dia ingat aku marah kalau sokong PAS. Bini aku tak tau yang aku pun belum tentu lagi.” Sambil senyum-senyum.

Perbualan macam saya dengan Othman ini memang biasa didengar. Sejauh mana merebaknya pengaruh PAS ini saya tidak tahu, tetapi ‘intuition’ saya tetap merasakan UMNO dalam bahaya. Tetapi saya tidak mahu bising-bising nanti ada orang marah kerana mereka hanya mahu mendengar cerita yang sedap-sedap.

Nota : Cuba baca urutan berita ini satu demi satu. Setelah berita yang ketiga, para pembaca boleh membuat kesimpulan mudah terhadap isu yang berlaku di Malaysia akhir-akhir ini.

Berita 1 : (7 Mei 2011 @ Utusan Malaysia)

PULAU PINANG 6 Mei – Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi menafikan dakwaan kononnya beliau menganjurkan satu majlis pertemuan paderi dari seluruh negara yang didakwa turut membincangkan agenda menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan sekali gus melantik Perdana Menteri dalam kalangan penganut agama itu. Menurut wakil rakyat DAP itu, beliau hanya menghadiri majlis kesyukuran yang diadakan secara tertutup untuk paderi-paderi tersebut di sebuah hotel di Jalan Macalister di sini sebagai tetamu.

Majlis pertemuan paderi-paderi berkenaan dan ikrar menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan didedahkan oleh dua laman blog hari ini iaitu ‘bigdog’ di http://bigdogdotcom.wordpress.com/ menerusi entri bertajuk ‘Making Christianity the official religion? dan blog Marahku di http://marahku.blogspot.com. Jeff yang ditanya mengenai ikrar itu mendakwa, ketika majlis berlangsung, beliau sibuk ‘melayan’ iPad selain menjamu selera walaupun turut bertafakur semasa paderi-paderi itu berdoa.

“Bukankah berdoa itu suruhan tuhan. Apa yang saya tahu, ‘bigdog’ (penulis blog) tidak sebut nama saya, dia tidak tuduh saya. Kalau mahu tahu lebih lanjut, sila tanya polis Cawangan Khas dan dengar rakaman yang dibuat mereka,” katanya melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Difahamkan, majlis makan malam yang dihadiri lebih 100 paderi Kristian itu diadakan di sebuah hotel di sini semalam yang kemudiannya disusuli dengan beberapa konvensyen hari ini.

Berita 2 : (9 Mei 2011 @ Berita Harian)

JAKARTA: Datuk Seri Najib Razak mahu semua pihak bertenang dan memberi ruang kepada kerajaan menyiasat secara terperinci dakwaan usaha menjadikan Kristian agama rasmi negara. Ibaratkan percubaan memperbesarkan perkara itu sebagai api dalam sekam yang boleh mencetuskan polarisasi serius di kalangan rakyat, Perdana Menteri berkata, agama isu sensitif yang perlu dijaga sebagai kunci keamanan.

“Kita tidak boleh buat terburu-buru. Saya tidak mahu melatah dalam mengulas isu ini dan beri kita peluang menyiasat dengan terperinci. Paling penting, saya ingin ingatkan jangan perbesar isu ini kerana ia boleh menjadi api dalam sekam. Saya minta semua pihak bertenang hingga kita mendapat penjelasan perkara sebenar. Tindakan menggembar-gemburkan cerita ini tidak memanfaatkan sesiapa, tidak kira pembangkang atau penyokong kerajaan. Isu ini tidak boleh, malah tidak seharusnya dieksploitasi,” katanya kepada media Malaysia pada akhir Sidang Kemuncak ASEAN ke-18, di Pusat Konvensyen Jakarta (JCC), di sini semalam.

Najib menegaskan, Malaysia berpegang kepada peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan Islam agama rasmi, manakala agama lain bebas dianuti dan prinsip asas pembentukan Malaysia itu tidak boleh dipersoalkan.

Berita 3 : (11 Mei 2011 @ Ulasan berita dari Free Malaysia Today)

Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Mohamad Hata Wahiri berkata, agenda mingguan akhbar Utusan Malaysia ditetapkan oleh Biro Politik Umno yang dipimpin oleh Presidennya, Datuk Seri Najib Razak.

Hatta dalam wawancaranya dengan laman web, Free Malaysia Today (FMT) (gambar) berkata, Ketua Pengarang Utusan yang ada sekarang akan menerima arahan dari mesyuarat Biro Politik Umno yang bersidang setiap hari Isnin malam. Yang hadir dalam mesyuarat itu adalah Najib, timbalannya, Tan Sri Muhyidin Yasin, naib presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Hishamudin Husein dan Datuk Seri Safie Apdal serta Setiausaha Agung, Datuk Tengku Adnan Mansor dan Ketua Penerangan, Datuk Ahmad Maslan.

Kemaskini

Berita 4 : (11 Mei @ Malaysiakini)

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dijadualkan mengadakan perjumpaan dengan beberapa pertubuhan Kristian esok berhubung dakwaan ‘konspirasi Kristian’ seperti yang dipaparkan pada tajuk utama Utusan Malaysia Sabtu lalu. Setiausaha Majlis Gereja-gereja Malaysia (CCM) Rev Hermen Shastri memberitahu akhbar berbahasa Cina hari ini bahawa mesyuarat itu adalah usaha Pejabat Perdana Menteri yang mahu mencari penyelesaian berhubung kekalutan isu berkenaan.

Sambil berkata, mesyuarat itu akan diadakan secara tertutup Hermen enggan mendedahkan tempat dan masa ia akan diadakan. Selain itu, katanya hanya ahli CCM tertentu yang dijemput menghadirinya sdambil mengesahkan bahawa beliau sendiri tidak dijemput menghadiri pertemuan itu. Namun menurut Herman, Pejabat Perdana Menteri sepatutnya juga berjumpa dengan editor Utusan untuk mengetahui mengapa mereka menimbulkan isu berkenaan terlebih dahulu. Beliau juga membidas akhbar milik Umno itu kerana membuat laporan ‘palsu’ itu dan bermain dengan ‘api’.

Berita 5 : (12 Mei 2011 @ Malaysiakini)

Datuk Seri Najib Razak berkata kumpulan pemimpin Kristian telah memberi pengakuan bahawa mereka menghormati kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara dan tiada hasrat mencabar peruntukan itu dalam Perlembagaan Persekutuan. Perdana Menteri berkata kumpulan pemimpin itu juga memberi pengakuan untuk bekerjasama memupuk keamanan dan keharmonian terutama antara agama supaya Malaysia terus menjadi sebuah negara yang aman dan sejahtera.

“Sukacita saya maklumkan bahawa pemimpin-pemimpin Kristian telah memberi dua pengakuan yang sangat penting dan bermakna (hari ini),” katanya kepada pemberita selepas makan tengah hari bersama pemimpin Kristian di pejabatnya di Putrajaya hari ini. Antara yang hadir ialah dua Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Koh Tsu Koon dan Datuk Seri Idris Jala serta Pengerusi Persekutuan Kristian Malaysia, Biskop Ng Moon Hing. Dalam pertemuan itu juga, Najib memberi jaminan kepada kumpulan pemimpin berkenaan bahawa kerajaan memerlukan masa untuk meneliti beberapa pandangan dan permasalahan yang mereka hadapi.

“Bukanlah menjadi tujuan kedua-dua pihak sama ada kerajaan ataupun kumpulan pemimpin Kristian untuk kita mengetengahkan secara terbuka perkara-perkara tersebut sehingga dapat diselesaikan dengan baik.”

***

Mereka merancang dengan mencipta isu, kemudian pihak Kristian melenting, kemudian adakan pertemuan dengan pemimpin agama Kristian, buat kenyataan bahawa Kristian bla bla bla… Akhirnya, DSNR dianggap sebagai hero dan penyelamat.

%d bloggers like this: