Mereka yang berkelayakan dijemput untuk menyertai Majlis Menghafaz al-Quran 2011 di Maahad Tahfiz Sabah, Kepayan pada 15 Mac 2011 (selasa). Untuk maklumat lanjut, berhubung ke talian 088-317072.

Beberapa hari lalu saya menerima surat rasmi perlantikan sebagai hakim fatih untuk majlis menghafaz al-Quran 2011 yang bakal diadakan pada 15 mac akan datang. Seingat saya ini kali ketiga diadakan dan saya terlibat sebagai juri hakim. Walaupun diadakan secara kecil-kecilan, bagi saya ia amat signifikan kerana Sabah sebelum tahun 2009 tidak pernah mengadakan majlis seumpama ini.

Secara objektifnya ia sebenarnya diadakan untuk memilih wakil Sabah ke Majlis Menghafaz al-Quran Peringkat Kebangsaan yang diadakan saban tahun. Pada zaman kami belajar, pihak pentadbiran maahad hanya memilih terus pelajar yang terbaik untuk mewakili negeri ke peringkat kebangsaan. Khabarnya tahun ini di peringkat kebangsaan kali ke-32 akan diadakan di Kuantan Pahang pada 4-8 April akan datang.

Hanya beberapa perkara yang amat saya harapkan dan diberi perhatian oleh penganjur khususnya Maahad Tahfiz Sabah dan para pelajarnya. Pada zaman maahad tahfiz belum ada di Sabah, peserta Sabah dipilih dari pelajar yang menuntut di Semenanjung khususnya di Institut Pengajian Tahfiz al-Quran, Pusat Islam. Pada zaman awal maahad tahfiz Sabah ditubuhkan, penyertaan kami hanya dianggap sebagai pemakluman bahawa Sabah sudah mempunyai institut tahfiznya sendiri.

Sesudah Maahad Tahfiz berusia lebih 15 tahun kini, saya (dan kami alumni) amat berharap para peserta Sabah khususnya yang belajar di Maahad Tahfiz al-Quran Negeri Sabah sudah boleh bersaing dengan peserta dari negeri-negeri lain, paling tidak pun mereka mampu menjawab dengan baik kesemua soalan-soalan yang diajukan kepada mereka. Bagi saya kemampuan mereka menjawab soalan tersebut melambangkan kemampuan dan imej (bahkan maruah) para pensyarah terutama guru-guru tasmik al-Quran juga.

Pada tahun lalu, dua orang wakil Sabah ke Majlis Menghafaz al-Quran Peringkat Kebangsaan mendapat tempat ketiga dalam kategori masing-masing. Saya sangat gembira dengan pencapaian Md Khairul Razikin (kategori 1-20 juzu’) dan Zainab Sapiuddin (kategori 1-10 juzu’). Kedua-duanya belajar di Darul Quran Kuala Kubu Baru, Selangor dan kini baru saja menyelesaikan peperiksaan diploma mereka.

Tapi biar saya berterus terang di sini, juga bagi pihak kawan-kawan yang terkilan dengan peristiwa tahun lalu. Maahad Tahfiz Sabah yang menganjurkan majlis ini (hakikatnya berstatus peringkat negeri) langsung tidak menghantar seorang peserta. Mereka hanya disibukkan dengan dengan menjadi ajk dan urusetia, bahkan menjadi pengacara majlis ini pun mereka juga. Satu segi, ia sebenarnya sangat memalukan. Saya ingat lagi ulasan Ybhg Datuk Haji Mokhtar Rapok sebagai hakim yang kecewa dengan ketiadaan pelajar tuan rumah tampil sebagai peserta di hadapan.

Kalah sebelum berjuang, kata beliau.

Satu segi sebenarnya, kami sangat berharap majlis ini benar-benar diangkat sebagai program negeri kerana kita sedang mencari wakil negeri ke peringkat kebangsaan. Biarlah orang lain yang mengatur majlis, bukan para pelajar yang disibukkan menjadi pengacara, menghias dewan, ajk jamuan, menyambut tetamu dan sebagainya. KAMI MAHU ADA SISWA/SISWI MAAHAD TAHFIZ SABAH TAMPIL SEBAGAI PESERTA.