1. Sabda Nabi SAW : “Kebijaksanaan adalah barang tercicir milik orang beriman, di mana sahaja ia ditemui maka orang beriman lebih layak dengannya”.

2. Firman  Allah : “Nun. Demi qalam dan apa yang mereka tulis”.

3. Sabda Nabi SAW : “Agama Islam itu nasihat. Kami bertanya : Bagi siapa? Sabda Nabi : Bagi Allah, RasulNya, kitabNya, pemimpin orang Islam dan rakyatnya”.

4. Firman Allah : “Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk manusia, kamu suruh orang berbuat baik, meninggalkan kemungkaran dan kamu sendiri beriman kepada Allah..”

5. Sabda Nabi SAW : “Sesiapa di kalangan kamu yang melihat satu kemungkaran, hendaklah dia ubah dengan tangannya; jika tidak mampu dengan lidahnya; jika tidak mampu dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman”.

6. Firman Allah : “Pada hari ini, Kami kunci mulut mereka, tangannya bercakap dengan Kami sementara kakinya menjadi saksi atas apa yang mereka lakukan”.

7. Firman Allah : “Wahai orang beriman, jika datang seorang fasik membawa khabar berita kepada kamu, maka hendaklah kamu selidiki supaya kamu tidak menimpakan satu kaum dengan sebab kejahilan kamu, nanti kamu menyesal atas tingkah laku kamu”.

Demikian nas yang saya bentangkan di hadapan sahabat-sahabat blogger dalam pertemuan singkat ahad lalu. Jadilah blogger yang menyampaikan kebenaran dan bertanggungjawab atas semua tulisannya.