IMG_8987

Ini poster gambar Masjid al-Azhar, Kota Kaherah.

Gambar ini saya pandang hari-hari lantaran saya tampal di pintu hadapan bilik di rumah. Poster ini kalau tidak salah dahulunya saya beli di Mansoura dan saya tampal di rumah kami yang terletak di Awwal Dirasat, Mansoura.

Dulu saya mengaji di Maahad Qiraat al-Azhar Shoubra. Jadi kawasan Jami’ah al-Azhar dan masjidnya jarang dikunjungi, kerana ia bukan laluan kami.

Rakan-rakan sekuliah Sabahan saya ketika itu ialah Ust Hj Zamrul Md Asli (Ranau), Ust Hj Yakob Hj Jilun (Beaufort), Ust Farhan Abdullah (Kota Belud) dan Ust Rahim Yahya Abd Rahman (Bongawan).

Selepas kami, hadir pula Ust Hj Kamaronnizam Mat Isa (Ranau / Kedah) dan Ust Hj Ibrahim Kisab (Kota Belud).

Apabila balik ke tanahair poster itu saya bawa pulang bersama dan saya tampal di pintu bilik kami pula. Itu lambang kasih dan ingatan kepada al-Azhar yang tidak pernah padam.

Balik dari sana, saya berkhidmat di Maahad Tahfiz al-Quran dengan elaun dibayar oleh maahad (bukan staf kerajaan negeri). Tidak lama di sana saya beralih pula ke Masjid Negeri.

Di Masjid Negeri juga mulanya berkhidmat sebagai staf masjid, tetapi kemudiannya diambil sebagai penjawat awam, kakitangan kerajaan negeri dan masih ditetapkan di Masjid Negeri.

Walaupun sudah beberapa tahun meninggalkan kerjaya pensyarah di MTQQ, hubungan dengan pelajar-pelajar saya masih berlaku. Ada yang sudah berkahwin dan beranak pinak pun.

Sesuatu yang membuatkan saya teruja apabila ada di kalangan mereka yang menyambung pelajaran ke Mesir. Melihat itu berlaku, saya bersyukur kepada Allah.

Teringat kawan-kawan sepengajian, rakan-rakan Sabahan, sahabat-sahabat Bait Muslim, para masyaikh yang murah dengan ilmu dan ramai lagi. Nostalgia yang masih hangat lagi rasanya.

Pantasnya masa berlalu, kini mereka yang satu masa dahulu sempat dididik dengan ilmu menghafaz al-Quran, talaqqi dan tasmik, mengajar tafsir, sirah, rasm dan fawasil; kini sebilangan mereka sudah berada di sana, dan ada yang sudah kembali ke tanahair.

Seolah saya berkata : Aku sudah ada anak murid yang sampai ke Mesir! Padahal saya belum tua pun (jika dibanding orang lebih tua).

Yang sudah kembali Nurasnah Md Yasin dan Intan Farhana Numan (blognya di sini), sementara yang masih di sana Suhaidi dan Hafidz, yang baru sampai Siti Norafidah dan bakal pergi Maslinah pada minggu hadapan.

Kesemuanya dari Maahad Tahfiz al-Quran wal-Qiraat Negeri Sabah yang bermula sejarah pengajiannya pada 1995.

Tambah meruntun perasaan, melihat blog adik-adik di Mesir, hidup di perantauan sebagai pencari ilmu buat bekalan sebelum kembali ke kampung halaman.

Saya baca blog Penduga Arus Elmandari – abang kepada Maslinah; blog Sobahi Cairo  Md Syauqi anak Ust Hj Arshad UiTM Sepanggar yang juga junior di SMAI TPHR; blog at-Tamaue  Ahmad Taufik  – anak Ust Ag Laiman Hj Ikin; blog Sang Arjuna Md Hafidz  – yang pernah mengaji dengan saya di MTQQ.

Ada juga beberapa orang yang tidak saya kenali tetapi semakin kerap saya belayar di blog mereka. Si Mawar Kuning @ Wardatul Asfar Azlinah Abdul Gani dan Kartiesya Kartina Haplan. Kedua-duanya anak Sabah.

Ada juga seorang akhawat bernama Fatin Azmin di Maahad al-Fatayat al-Imam Malik (Maahad Qiraat) Mansoura yang kerap saya layari sehari dua ini di sini. 

Catatan-catatan mereka membuatkan saya ingin kembali untuk berziarah di sana. Insya Allah ada kelapangan rezeki dan umur yang panjang, saya berhajat ke sana lagi.

Cuma pesan saya agar mereka menulislah betul-betul. Betul-betul. Blog orang azhariy di Mesir akan dibaca orang. Berilah mereka informasi yang tepat dan berguna. Paling penting, tulisan itu biar berpahala.

Amir dan Syauqi, tolong ingatkan mereka.

………..

Terima kasih SMS ucapan selamat hari raya :

Ust Hj Ag Omar Pg Ghana (Pengetua SMAI TPHR), Ust Makhadzir Abdan (Johor / Ahli Lajnah Tashih al-Quran), Cikgu Khairani Danial @ Ben (SPA JPN Sabah), Ust Kamal Sindong (PPTA JHEAINS Pitas).

Tuan Hj Farid Abdullah @ Peter Govind (Taman Austral), Tuan Hj Ambran Sulot (Taman Kepayan), Hapsah (SMK Lohan), Supardi Abd Rahman (Taman Limauan / Palace Hotel), Ust Abd Salim Karim (Kg Takis Papar), Md Shuaib Kassim (JHEAINS KK).

