IMG_8031

Sepanjang 29 Ogos hingga 20 Sept 2009, sebuah kapal besar dari Amerika berlabuh di Kota Kinabalu. Khabarnya, mereka meronda dan melakukan persinggahan di seluruh dunia.

Ketika singgah di satu destinasi, orang awam dipelawa masuk melihat pameran serta jualan buku yang ada di dalamnya.

Pekerja kapal pula kelihatan dari seluruh dunia berdasarkan tanda nama di baju mereka. Ada dari Korea Selatan, Thailand, Filipina dan lain-lain.

Saya bersama Che’gu Jamil sempat membuat tinjauan dan masuk sendiri ke dalam kapal berkenaan. Kami menyertai orang yang berpusu-pusu masuk, termasuk juga ramai orang Islam.

Pengunjung yang tiba akan disambut dan disapa dengan ucapan selamat datang oleh petugas-petugas kapal.

Di atas, pengunjung boleh melihat pameran bergambar sejarah dan perjalanan kapal ini merentas benua, bermain pelbagai alat muzik serta mencuba pakaian dan fesyen budaya seluruh dunia. Juga ada tayangan video perjalanan mereka di satu ruang khas.

Masuk sahaja di ruang galeri buku, antara buku pertama yang dipamer dan dijual ialah bible bahasa inggeris dengan harga rm16 setiap satu. Ada ruang buku komik kanak-kanak berteraskan kisah-kisah kristian.

Gerakan misionary mereka juga kami perhati agak jelas apabila terdapat segmen untuk buku-buku bahasa, terselit juga di sana buku agama kristian.

Mungkin ada yang berpandangan itu untuk kemudahan mereka yang beragama kristian, Allah Maha Mengetahui niat dan tujuan mereka.

Ketika pelanggan berbaris untuk melakukan pembayaran di kaunter, terdapat pula buku atau risalah poket, antara lain bertajuk jesus. Secara jelas, ia menarik perhatian pelanggan yang beratur untuk membeleknya.

Saya hanya berdoa agar orang Islam yang datang dikukuhkan iman mereka, sekadar datang untuk membeli bahan bacaan yang berfaedah atau sekadar melihat sebuah kapal besar yang berlabuh.

Sambil tidak menafikan banyak bahan bacaan yang bermanfaat, umat Islam yang berkunjung tetap perlu berhati-hati, khususnya terhadap anak-anak.

IMG_7974

IMG_7975

IMG_7979

IMG_7988

IMG_8004

IMG_8018

IMG_8021