IMG_5888

Seramai 20 orang guru Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) sekitar Pantai Barat Sabah telah menyertai kursus pemantapan jawi di Putatan hari ini.

Jurucakap penganjur memberitahu, tujuan kursus ini diadakan adalah untuk meningkatkan kemahiran guru-guru PASTI dalam matapelajaran jawi yang merupakan salah satu subjek yang diajar di dalam silibus pendidikan PASTI Malaysia.

Selain itu, dengan penganjuran kursus ini juga para guru dapat didedahkan dengan ejaan-ejaan baru jawi menurut standard yang dikeluarkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Sumber penganjur juga memberitahu, kursus sedemikian dan kursus-kursus pemantapan kemahiran guru juga sering diadakan dari masa ke masa.

“Peningkatan kemahiran para guru adalah perlu seiring dengan kepesatan PASTI yang semakin mendapat tempat di hati ibu bapa di seluruh negara”, jelasnya.

Untuk rekod, di sekitar Pantai Barat Sabah terdapat 15 buah PASTI, dan pengurusan merancang untuk menubuhkan sekurang-kurangnya dua buah PASTI pada tahun hadapan.

Kursus sehari itu dibimbing oleh seorang guru pakar jawi dari Selangor dan ditutup rasmi oleh Pengerusi PASTI Putatan, Encik Mohammad Shuaid.

IMG_5893

IMG_5896

IMG_5897

IMG_5900

IMG_5903