IMG_3402Minggu pertama cuti persekolahan ini, kami tidak balik bercuti ke kampung. Kali terakhir balik pada awal tahun ini.

Kerinduan dengan keluarga di kampung sebenarnya terubat juga apabila kami diziarahi oleh keluarga yang bercuti ke tanah besar Sabah.

Pada 3hb, saya menyambut kakak bersama suami dan anak-anaknya yang bercuti 3-4 hari di Kota Kinabalu. Saya hanya mampu berbakti dengan meminjamkan salah satu kereta yang ada.

Pada 6hb pula, ketika saya berada di ibu negara, seorang lagi abang saya datang untuk meminjam kereta lagi satu. Saya tidak sempat bertemu dan semalam kereta dipulangkan.

IMG_3915Pada petang ahad 7hb, abang nombor 2 sekeluarga pula datang ke rumah. Mereka baru balik bercuti dari Semporna di rumah mertuanya. Saya kebetulan baru balik dari KL. Sempatlah bertemu sekejap.

Sebenarnya jarang sekali rumah kami dikunjungi keluarga sebelah saya. Kecuali bapa yang pernah bermalam sekali tahun lalu, kali ini Nuha yang sudah memahami keluarga besarnya merasa hairan, kenapa kali ini 2-3 kali rumah dikunjungi keluarga dari Labuan..

Alhamdulillah, kami dapat berbakti sekadarnya untuk keluarga sendiri. Menyambut atau menghantar ke terminal lapangan terbang. Kalau perlu, kereta dipinjamkan atau ditemankan berjalan.

Berbaktilah walau sekelumit, sementara kita masih punya keluarga. Sementara, esok bapa pula datang; jumaat ini jika dizinkan Allah, ada seseorang dalam keluarga besar sebelah bapa akan melangsungkan pernikahan.

Saya belum mengesahkan kehadiran, walaupun tuan punya tubuh beriya-iya membawa saya sebagai teman dan saksi.