Bercerita soal undang-undang, memang UMNO-BN jenis spesis yang takkan patuh undang-undang.

Padahal undang-undang yang dibuat berkenaan hal ehwal Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah sama saja dan lebih kurang saja di seluruh negara bahkan mungkin mana-mana dewan undangan atau parlimen di seluruh dunia.

Contohnya persoalan kuasa speaker, pembahagian kuasa peranan legislatif dan eksekutif dan sebagainya.

Sudah YB Speaker menolak usul BN, sudahlah. Itulah kuasa speaker. Tetapi bukan UMNO-BN namanya kalau patuh undang-undang. Mereka lantik pula Speaker sendiri. Speaker Sivakumar diheret keluar bagai penjenayah, sedangkan dia masih speaker yang sah.

Speaker Sivakumar pada awal sidang tadinya mengarahkan 10 orang untuk keluar dewan. Tapi kesemua mereka degil.

Tapi bermula dengan kenyataan MB BN Dr Zambry selepas bersidang petang tadi, dia pula menuduh ADUN PR yang membuat hal dan buat kecoh, sedangkan ADUN BN yang degil dan mengingkari perintah speaker terlebih dahulu. Jadi rakyat mesti berhati-hati mendengar maklumat.

Saya teringat sejenis binatang mughallazah yang hangat diperkatakan sekarang ini. Beritanya menjadi tajuk utama, mengalahkan binatang lain, bahkan berita orang sekalipun. Petang tadi, dalam titah Raja Muda Perak, juga menyebut sedikit tentang penyakit yang dibawa binatang itu.

Bukan sekali binatang ini menjadi berita utama, tetapi sudah beberapa kali. Dahulu, kisahnya menggemparkan negara dengan penyakit JE di Negeri Sembilan. Kemudian menjadi isu pula pemeliharaannya di Selangor pertengahan tahun lalu.

Dahulu, saya pernah mendengar ceramah Ybhg Ust Dato’ Hj Ismail Kamus, berkenaan perangai-perangai haiwan.

Binatang mughallazah itu – yang biasa digelar sebagai ‘kambing hongkong’ oleh Dr Haron Din, – diceritakan sebagai binatang yang sangat degil.

Apabila kambing hongkong itu hendak masuk kembali ke kandang oleh tuannya, ia tidak akan masuk dengan mudah, kerana ia adalah jenis makhluk yang degil. Ia tidak boleh ditolak masuk.

Jadi untuk menyuruh masuk, ia tidak boleh ditolak masuk melainkan ditarik keluar. Oleh kerana ia degil keluar, maka ia akan masuk. Demikian saya qoute lebih kurang ceramah Ust Ismail Kamus. Wallahu a’lam.