p3270020Sebagaimana dijanjikan, saya berada di bangunan berkenaan jam 8.25 pagi untuk menyampaikan ceramah tentang Maulidur Rasul SAW.

p3270023Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) adalah satu agensi kerajaan yang sejak beberapa tahun lepas begitu aktif mengadakan program seumpama ini.

Di telinga saya, Badan Kebajikan Islam mereka begitu harum dengan pelbagai aktiviti untuk meransang ruh Islami ke dalam diri warga LHDN.

Dalam ceramah sekitar 70 minit itu, saya memulakan dengan persoalan dan perbandingan dengan kita yang sering mengakui sebagai ummat baginda SAW.

Bagaimana Islam di dalam diri kita, di dalam rumah, di bilik dan sebagainya, adakah sesuai dengan ajaran Nabi SAW? Bagaimana kalau Nabi SAW berkunjung ke rumah kita, melihat patung di almari perabot kita, melihat apa cerita kita tonton, apa vcd yang kita simpan dan koleksikan, apa buku yang kita baca?

p30900421Cukupkah dengan hanya saban tahun buat sepanduk, berarak, tanda cinta kepada Nabi?

Dalam masa yang sama, saya tidak menafikan kepentingan dan  syiar yang ada ketika perarakan bersepanduk, dengan adanya sikap kerjasama, toleransi, kesatuan dan sebagainya.

Bahkan sambutan maulid itu menyebabkan orang bukan Islam mengetahui bahawa hari itu adalah sambutan kelahiran Nabi akhir zaman.

Saya teringat kisah Islamnya Hj Nic bahawa antara asbab keislamannya ialah apabila melihat umat Islam berarak mengelilingi kota dengan gembira sambil membawa sepanduk dan melaungkan ucapan yang tidak difahaminya (iaitu bersolawat).

p3270024Demikian sedikit kepentingan menyambut maulid Nabi, dan tidak pula sekadar itu dan tidak habis setakat itu.

Akhlak Nabi SAW yang diibaratkan al-Quran bergerak itu, mesti diteladani sama ada ketika berjalan, berdiri, duduk; ketika di rumah, di masjid, di pasar, bersama keluarga, sahabat-sahabat, atau orang bukan Islam dan sebagainya.

Kepada Badan Kebajikan Islam khusus Encik Ismail Yusuf, dan hadirin  sekitar 60 orang itu, terima kasih atas undangan.

 

p3270025