Usaha selama setengah hari mencari penginapan di Bandung nampaknya gagal. Ada salah faham komunikasi dengan pengusaha pelancong sehingga mereka tidak menempah awal hotel di Bandung buat kami.

Selepas tengahari baru dapat sebuah hotel yang kosong untuk 3 bilik – kerana kami ada 7 orang (2 pasang suami isteri dan 3 bujang) – tetapi sudah terlambat kerana kami sudah merajuk. 🙂 . Keletihan yang amat sangat kerana hanya tidur  duduk di dalam van sejak malam dan sesekali bangun keluar.

p1250241Kami sepakat kembali ke Jakarta, kali ini dengan melalui Puncak Bogor yang dikatakan nyaman dan sejuk itu.

Perjalanan melalui Puncak Bogor ke Jakarta mengambil masa yang lama.

Biasanya hanya mengambil masa 5-6 jam (sepatutnya tiba sekitar 6 atau 7 malam) tetapi hari itu kami hanya tiba di Jakarta pada jam 10 malam kerana kesesakan lalulintas pada hujung minggu.

Pada pandangan kami, mungkin tidak ada jalan alternatif di sini.

Tetapi pihak berkuasa telah melakukan satu sistem di mana ketika waktu puncak, lorong bertentangan akan ditutup buat beberapa ketika untuk memberi ruang satu arah menggunakan 2 lorong sekali secara bergilir-gilir.

p1250246Sepanjang kesesakan perjalanan itu – yang sentiasa mendaki – sempat juga beberapa kali turun tanpa memberhentikan van untuk ke tandas yang banyak berada di pinggir jalan.

Akhirnya menjelang 30 km ke puncak, didahului oleh Ust Nahar dan Cikgu Roslan turun menuju ke sebuah restoran kerana terlalu lapar.

Perut sudah berlagu, belum diisi dengan makanan berat sejak tiba hampir 20 jam lalu.

Restoran Bumi Aki terletak di pinggir jalan, mempunyai pemandangan indah di kaki bukit, dengan menu yang menyegarkan.

Sup ekor dipanggil sup buntut (daging sapi), sate kambing dan ikan tilapia yang digoreng mempunyai aroma berbeza sekali.

p12502501Ditambah pula dengan ulam-ulaman asli yang ditanam sendiri oleh masyarakat Bogor.

Layanannya mesra dan tempoh menunggu tidak terlalu lama membuatkan kami begitu senang dan berselera sekali tambahan kami berada dalam keletihan dan kelaparan.

“Bu.. minta nasi tambahnya yaa..”