Seronok rasanya apabila berprogram dan berceramah di tempat yang biasa dikunjungi, tiba-tiba dihadiri oleh mereka yang jarang hadir.

Saya punya kuliah tafsir selepas solat maghrib setiap ahad di Surau an-Nur Taman Limauan sejak 2 tahun lalu.

Dalam tempoh itu, dengan serba kekurangan dan kelemahan, dapatlah dihurai serba sedikit beberapa surah antaranya al-Fatihah, surah-surah lazim, Yasin, al-Hujurat, Sajadah, ad-Dukhan, dan kini surah an-Nur.

Malam tadi, malam tahun baru.

Pihak JK Surau pohon saya menukar tajuk kepada hijrah masakini. Tidak lain, saya mengutarakan soal muhasabah diri terhadap perkembangan ibadah yang kita lakukan. Apakah masih sama kualiti ibadah hari ini berbanding 20-30 tahun lalu.

Selalunya kehadiran kuliah setiap minggu sekitar 20 orang. Malam tadi, agak saya kehadiran sekitar 80  orang. Mungkin lebih.

Apabila lebih ramai hadir, kita berpeluang menjelaskan sesuatu perkara khususnya kepada yang tidak pernah menghadiri kuliah sebelum ini. Peranan Sdr Ribbang sebagai pengerusi majlis sangat berkesan sekali.

Malam itu respon sangat baik, ada soal jawab, bahkan ketika makan dan selepasnya pun panjang sembang kami lagi. Jam 11 baru balik ke rumah.

Mudah-mudahan Allah memberi petunjuk kepada kita semua. Rajin-rajinlah turun ke masjid dan surau.