Ahad lepas, saya sekeluarga menyertai rombongan 18 keluarga dengan jumlah 15 kenderaan sebahagian besarnya berkonvoi ke Kundasang menghabiskan masa sehari semalam di Kundasang dan Ranau.

Program ini adalah anjuran JK Surau Riyadhus Solihin, Taman Austral yang diketuai oleh Timbalan Pengerusi Ust Mohammad Shuaid yang menjadi penggerak utama bersama SU Hj Omar Tompang.

Perjalanan bermula hampir jam 10 pagi dengan taklimat keselamatan dan adab berkonvoi disampaikan oleh abang Jamil Dan di premis Pusat Pendidikan an-Nur dihadiri oleh semua ketua keluarga.

Beberapa etika dimaklumkan antaranya tidak dibenarkan memotong kenderaan sesama sendiri, kelajuan tidak melebihi 90km, dan setiap pemandu mengenalpasti kenderaan sahabat di hadapan dan di belakangnya bagi memastikan tidak ketinggalan terlalu jauh.

Setelah doa dirafa’kan, perjalanan 2 jam dimulakan dengan abang Piee memimpin kenderaan di hadapan, Ust Mizan di tengah  dan abang Jamil mengawal di belakang 11 kenderaan.

Manakala beberapa kenderaan lain ada yang terpaksa bergerak lebih awal atau lambat sedikit atas urusan yang pelbagai.

Secara umumnya, perjalanan diiringi dengan hujan renyai-renyai di sepanjang laluan 100km itu.

Alhamdulillah, kesemua 18 keluarga selamat  tiba di tempat penginapan Zen Resort Garden, Kundasang hampir jam 12 tengahari dan semuanya mendapatkan kunci bilik untuk meletakkan barang dan rehat seketika…

(bersambung)