Di antara adab yang sangat asas dan mudah, yang diajar kepada kita sejak kecil apabila bertamu ke rumah orang ialah, memberi salam dan meminta izin kepada penghuni di dalam rumah.

Teringat suatu hari, ketika masih sekolah rendah, agak saya belum berumur 10 tahun, bapa saya singgah di rumah kawannya, seorang pengetua yang tidak beragama Islam, kalau tidak silap beragama sikh. Tujuannya hanya untuk menghantar satu surat.

Saya diminta untuk menyinggahkan surat itu. Sampai di hadapan pintu rumah tuan pengetua itu, saya jadi terpaku. Mau kupanggil apa beliau ni..?

Saya tidak pernah berkunjung sendirian ke rumah orang bukan Islam, dan tidak tahu bagaimana hendak memulakan salam hormat saya. Bapa saya hanya menanti di dalam kereta.

Akhirnya, saya teringat cerita-cerita orang putih yang kadang-kadang ditonton di tv2 yang selalu menayangkan cerita begitu, kerana astro belum ada, lalu saya berteriak, helo..helo..!! Sapaan itu tidak bersambut, lalu saya hanya selitkan surat itu di bawah pintu rumahnya.

Walaupun masih kecil ketika itu, saya tahu kita tidak boleh sembarangan masuk atau mengintai rumah orang, walaupun rumah orang bukan Islam. Inilah adab yang diajar di dalam agama Islam bahkan menjadi budaya sebagai seorang melayu.

Saya jadi hairan, sesudah usia saya begini, punya empat anak, ada seorang dewasa yang sudah berumur di kampung tempat saya tinggal, suka masuk rumah orang tanpa izin, dan tanpa salam pun. Tiba-tiba saja duduk di ruang tamu atau di dapur, bercerita tanpa merasa sedikit rasa bersalah pun.

Kebiasaannya, saya amat susah menunjukkan manis muka apabila beliau itu masuk ke rumah dalam keadaan begitu, kerana dia telah mengganggu ketenangan dan privacy saya dan keluarga. Kadang-kadang isteri yang sedang menyusukan anak, melompat lari masuk ke bilik, mencari tudung untuk menutup kepalanya.

Perbuatan itu sangat menyakitkan hati saya, dan menyusahkan orang lain.

Islam ini adalah agama yang sederhana. Ia tidak menutup ruang untuk berziarah, bahkan menggalakkannya tetapi tidak juga membuka ruang itu dengan keterlaluan sehingga seseorang boleh masuk ke rumah orang tanpa izin penghuninya terlebih dahulu.

Apalah susahnya, sekadar hanya meminta izin dan memberi salam.

Firman Allah : Wahai orang-orang beriman! Jangan kamu masuk ke dalam rumah yang bukan rumah kamu, sehinggalah kamu meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. Perbuatan itu adalah yang terbaik supaya kamu selalu ingat.