Beliau sekeluarga tinggal menyewa di Taman Pakatan Jaya, Ipoh sejak berpindah dari Sabah akhir tahun lalu. Ini pertemuan kali ketiga tahun ini setelah mereka pindah, namun kali pertama saya datang dan bermalam di sini. Cerita kami banyak berkaitan isu-isu dakwah di Sabah, cerita keluarga masing-masing dan sahabat-sahabat di Sabah dan pengalaman baru mereka setelah hampir setahun berpindah.

Nampaknya mereka masih dalam proses menyesuaikan diri, mencari kawan-kawan baru, mencari rentak untuk menyertai program-program dakwah seperti di Sabah. Kata beliau, bil penggunaan telefon bimbit masih rendah berbanding ketika di Sabah, telefon ke sana  ke mari untuk berprogram. Banyak perbezaan dalam tempoh setahun di sini berbanding ketika di Sabah, khususnya dalam suasana bermasyarakat. Kehidupan mereka juga banyak diisi dengan menjaga ayah beliau yang  semakin uzur, dan itulah antara punca beliau balik berpindah.

Semasa saya bermesyuarat dalam lajnah tashih al-Quran di Alor Star, saya ada nyatakan kepada pengerusi kami iaitu Dato’ Sheikh Haji Mohammad Nor Mansor yang juga pengerusi Persatuan Ulama Malaysia (PUM) Perak agar memanfaatkan Che’gu Jamil sebagai aktivis baru PUM di Perak.

Yang nostalgianya di rumah beliau ialah kenangannya terhadap Sabah sangat terserlah. Saya dipinjamkan tuala mandi berlogokan SMKA Inanam (sekarang SMKA Tun Ahmadshah Abdullah) juga foto kenangan bersama TYT di Istana Negeri Sabah yang digantung di dinding rumah menjadi bukti ingatannya di Sabah. Jangan lupa kedua-dua keretanya masih ‘cop’ Sabah lagi. Saya turut dibawa melihat rumah barunya  yang masih dalam pembinaan, tidak jauh dari tempat beliau bertugas di SMK Tambun.

Dua malam bersama, saya berterima kasih atas kesudian beliau sekeluarga menerima saya sebagai tetamu.