“Orang yang mahir membaca al-Quran tempatnya bersama malaikat yang mulia. Sementara orang yang membaca al-Quran dalam keadaan tergagap-gagap dan kepayahan, dia mendapat dua pahala”.

Notis : Hubungi saya 013-8510199 melalui telefon terus atau sms atau whatsapp.

Saya sangat menghargai mereka yang bertahan lama dan sanggup mengaji al-Quran hatta daripada peringkat asas. Walaupun peringkat dewasa, hakikatnya tiada istilah lewat kecuali jika kesedaran itu tiba sesudah kita berada di lubang kubur.

Di kalangan mereka yang mengaji al-Quran bersama saya, ada yang bermula sejak tahun 2005 lagi dan masih bertahan sehingga kini. Istiqamah itulah yang amat berharga sekali meskipun kualiti bacaan dilihat biasa-biasa saja.

Kelas itu bermula di pejabat am Masjid Negeri Sabah, kemudian berpindah ke rumah sahabat di Quarters Perguruan Bukit Padang, pernah di Madrasah Nurul Hikmah Bukit Padang, kemudian beralih lagi ke pejabat Sektor Pengurusan Akademik (SPA) di KUWASA sehingga kini.

Di Surau Riyadhus Solihin Taman Austral pula, rasanya sudah setahun kami memulakan kuliah maghrib dengan subjek tajwid al-Quran. Bermula dengan sesi talaqqi beramai-ramai, kemudian terjemahan dan huraian ringkas ayat yang dibaca, kemudian para peserta membaca bergilir-gilir ayat demi ayat sambil saya menyemaknya.

Tilawah mereka ditegur secara sederhana, tidak terlalu menekan atau sebaliknya. Saya amat meraikan Tuan Hj Farid Abdullah yang tidak membaca tetapi kehadirannya paling awal itu saya hormati.

Beliau pernah memberitahu saya sedang mengadakan kelas mengaji di rumahnya di peringkat asas. Bersama saya walaupun segan membaca, dia tetap duduk bersama memerhati al-Quran di hadapannya. Rasanya jarang sekali beliau ponteng kelas bahkan beliaulah yang paling awal hadir dan menyediakan air minum saya. Semoga Allah SWT memberi pahala kepada beliau.

Begitu juga Tuan Hj Fauzi How yang nampaknya bersungguh-sungguh mendalami tilawah al-Quran ini. Kepada beliau dan orang yang membaca dalam serba kepayahan, hadith di atas mudah-mudahan menjadi penghiburnya.

Teruskan dan teruskan. Insya Allah janji dan ganjaran baik daripada Allah SWT.

