IMG_7504

Kali pertama saya mendengar nama sekolah ialah pada tahun 1995.

Saya masih mengingati, seseorang menghadiahkan saya sebatang pen bertanda dan bertulis nama sekolah ini. Pen itu masih dalam simpanan dalam almari di kampung saya.

Daripada ketika itu, saya menyimpan hasrat untuk melawatinya satu hari nanti.

Yang saya tahu, ia terletak di Kedah. Di kawasan mana, bagaimana rupanya, saya kurang maklum sehinggalah saya berpeluang menziarahi sekolah berkenaan ahad lalu.

Selepas itu, barulah saya mengetahui bahawa sekolah yang bermula pada 1941 ini memberi jasa yang bukan sedikit kepada pelajar Sabah khususnya yang pernah menimba ilmu di sini.

Dahulu ia dikenali dengan nama Pondok Pak Ya, mengambil nama Tuan Guru Hj Yahya Junid yang menjadi pengasasnya.

Nama itu masih kekal pada panggilan penduduk tempatan dan bekas pelajarnya, sementara secara rasmi di atas kertas ia bergelar Sekolah Menengah Agama Taufiqiah al-Khairiah al-Halimiah.

Sekolah ini sudah tentu sangat nostalgik sekali kepada mereka yang pernah bergelar penuntut di sini. Ramai sahabat, dan orang yang saya hormati berguru di sini.

Ketua di bahagian saya sekarang, Ustaz Musally Moksin adalah lepasan sekolah ini sebelum menyambung ke UM. Sahabat yang saya hormati di Sandakan, Ust Bahtiar Hud juga pernah mengaji di sini.

Anak-anak Imam Lukman @ Gumikin dari Masjid Jamek Pekan Kundasang juga belajar di sini. Ustaz Suzairy, Ustaz Fadly dan Ustazah Khairunnisa antara produk sekolah Khairiah.

Satu masa dulu saya ada mendengar sekolah ini mengalami masalah kewangan yang serius. Antara akibatnya, mereka kekurangan pelajar.

Khabar terkini pula, saya dimaklumkan sekolah ini mula mendapat tempat semula di hati masyarakat.

Saya ingin benar tempohari kalau-kalau terserempak dengan guru atau pelajarnya. Tetapi oleh kerana ia musim cuti, saya hanya dapat mengambil gambar dan semangat perjuangan mereka sahaja.

Saya berharap usaha-usaha untuk menghantar semula pelajar Sabah ke sini seperti satu masa dahulu dapat diaktifkan semula. Saya juga mencari-cari maklumat sekolah ini di alam maya, tetapi tidak bertemu.

Harap-harap mereka yang pernah mengaji di sana dapat memberikan respon.

IMG_7481

IMG_7488

IMG_7489

IMG_7493

